|
|

|
|
Postad: 2009-04-24 19:50:26
|
|
|
 |
|
dayisdone

Moderator

|
På förekommen anledning i en annan tråd, kände jag att det var läge att starta upp en egen för Luchino Viscontis filmer i allmänhet och Blu-ray eller DVD-släpp i allmänhet.
Som rookie på området, vart ska man börja?
Vill ju gärna också ha bästa tänkbara utgåvan, iaf vad gäller bild primärt sett. Extramaterial är ju mer av en bonus.
|
|
|

|
|
Postad: 2009-04-25 00:59:58
|
|
|
 |
|
L. Castel

Medlem

Online!
|
citat: Som rookie på området, vart ska man börja?
Hans karriär kan delas upp i två stora block. Först som en av de stora namnen inom neo-realismen, och senare som en filmmakare som främst ägnade sig åt att beskriva de besuttnas öden i långa melodramer.
Om det är den första delen som känns intressantast så kan t.ex. La terra trema vara ett bra exempel. Det finns en mycket fin italiensk dvd utgiven av pålitliga RHV (engelskvänlig), rekommenderas. Ett annat mer känt exempel på neo-realistisk Visconti är Ossessione. Jag känner inte till någon annan utgåva en den ifrån brittiska BFI. Den ser inte så kul ut, men tills dess att någon ger sig på en restaurering, så tror jag det är så bra det kan bli. Någon mer tekniskt kunnig (svecaj?) kanske kan säga om den lider av digitala artefakter, men jag tror inte det. Senso har jag liggandes i titthögen. Den engelska dvdn ser tydligen sådär ut men kan å andra sidan fås tag i riktigt billigt.
En annan mycket sevärd film, som kanske kan kallas Viscontis väg ifrån neo-realismen, är Rocco och hans bröder. MoC är det som gäller där.
Hans andra period som melodrammakare är väl generellt sett mer känd, och personligen tycker jag bättre om den. Leoparden, som visserligen inte kan kallas "en sen Visconti", är närmast ett måste. Criterion har gett ut en trediscare, och som vanligt när det gäller det bolaget är det både bra och dåligt. DVD-utgåvan är som väntat mycket bra, fast dyr.
Tysklandstriologin som inkluderar "De fördömnda", "Döden i Venedig" och "Ludwig" är tre mycket fina filmer som känns väldigt typiska för den äldre Visconti. De två första finns utgivna av Warner, och i mitt tycke, i bra kvalité. Ca 70 kronor stycket, inget att tveka på. Ludwig är nyligen utgiven av koch lorber i USA. Utgåvan skall vara den bästa hittills och har i vart fall rätt ratio tillskillnad mot den engelska (som jag själv sitter på). Ganska dyr dock.
Hade jag, säg, en dryg 500-hundring att lägga på utforskandet av Visconti skulle jag skaffat...
..."Döden i Venedig" och "De fördömnda". Billiga, och bra expempel på hur en typisk, sen, Viscontifilm ser ut.
"Leoparden", ett mästerverk. Dyr fast värd det.
"La Terra trema", grov neo-realism utan lull-lull. Klockren utgåva.
och kanske "Rocco och hans bröder", långt drama om en syditaliensk familj som flyttar norr ut (typiskt N-R tema), Delon och Anna Girandot. Bra grejer.
|
|
Ändrat 2009-04-25 01:03:48 av L. Castel
|

|
|
Postad: 2009-04-25 10:48:56
|
|
|
 |
|
svecaj

Medlem

Online!
|
Ja, det finns inte mycket att tillägga efter L. Castels utförliga genomgång. Dessutom verkar det som vi tycker nästan exakt likadant. Mitt råd skulle bli att satsa på följande:
- Ossessione, som nog är bästa tolkningen av James M. Cains "The Postman Always Rings Twice" och dessutom första bidraget till neorealismen (BFI:s är nog totalt sett bäst). Jämförelse hos dvdbeaver: http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare2/ossessione.htm - Il gattopardo, mästerverket med stort M (Criterions utgåva är lyxig [Madmans utgåva ska vara tagen från samma master]). Jämförelse hos dvdbeaver: http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare5/leopard.htm - Rocco and His Brothers, där MoC:s utgåva gäller även om inte den heller har "bländande" bildkvalitet. Jämförelse hos dvdbeaver: http://www.dvdbeaver.com/film/Reviews/rocco.htm - The Damned, valfri regionsutgåva från Warner. Jämförelse hos dvdbeaver: http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare2/damned.htm - Death in Venice, valfri regionsutgåva från Warner. DVDTimes-recension av R2:an: http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=11085 - Ludwig. Har inte någon utgåva själv, men har precis som L. Castel hört att nya Koch Lorber är bäst. Hos dvdbeaver finns en jämförelse mellan brittiska och tyska utgåvan: http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReviews22/ludwig_dvd_review.htm
Enligt boken "1001 Movies You Must See Before You Die" bör man se "Ossessione", "Senso", "Rocco and His Brothers" och "Il gattopardo". Medan "The Rough Guide to Film - An A-Z of Directors and Their Movies" tycker att man ska fokusera på "Ossessione", "Bellissima", "Senso", "Rocco and His Brothers", "Il gattopardo" samt "Death in Venice". ___________________________________________________________ Mina filmer
|
|
Ändrat 2009-04-25 12:56:50 av svecaj
|

|
|
Postad: 2009-04-26 16:57:49
|
|
|
 |
|
L. Castel

Medlem

Online!
|
Äntligen!
|
|
|

|
|
Postad: 2009-05-01 20:02:26
|
|
|
 |
|
dayisdone

Moderator

|
Sådär, har botaniserat lite och funderat. Är nog egentligen mest sugen på "Il Gattoprado" och Criterions utgåva verkar ju vara riktigt, riktigt bra. Tyvärr kostar den ju även därefter, ca 400 eller så. Får bli ett inköp senare, kanske under hösten då jag vanligtvis har mer pengar att röra mig med.
Blir nog så att jag prövar på någon av "Death in Venice" eller "The Damned". De brittiska utgåvorna var verkligen inte dyra. Någonstans måste jag ju börja.
|
|
|

|
|
Postad: 2009-05-02 01:34:02
|
|
|
 |
|
L. Castel

Medlem

Online!
|
Att se Dirk Bogarde stappla runt till tonerna av Mahler i Morte a Venezia är en riktigt fin filmupplevelse. Kör på det!
|
|
|

|
|
Postad: 2009-06-01 12:18:05
|
|
|
 |
|
dayisdone

Moderator

|
"Rocco and His Brothers" finns ju i en hyggligt billig svensk utgåva. Någon som vet något om den är av tillräcklig kvalitet?
|
|
|

|
|
Postad: 2009-06-01 14:40:44
|
|
|
 |
|
Tinboy

Medlem

|
dvdforum.nu vet!
Xboxlife, din dagliga dos av Xbox360 Pär Wirdfors, recensionsansvarig på dvdforum.nu
|
|
Ändrat 2009-06-01 14:41:34 av Tinboy
|

|
|
Postad: 2009-06-01 15:17:43
|
|
|
 |
|
dayisdone

Moderator

|
OK, jag tar skämsmössan och drar ner den så långt över ögonen att jag aldrig mer kommer se dagsljus igen.
(för 99:- får det nog bli ett köp då...)
|
|
|

|
|
Postad: 2009-07-10 23:59:49
|
|
|
 |
|
Bigmouth

Medarbetare

Online!
|
dayisdone: citat: Blir nog så att jag prövar på någon av "Death in Venice" eller "The Damned". De brittiska utgåvorna var verkligen inte dyra. Någonstans måste jag ju börja.
Har du hunnit köpa De Fördömda än? Annars kan du få exemplaret som mina köttätande händer rört vid.
Inspirerad av den här tråden köpte jag den för några veckor/månader sedan. Lyckades ta mig igenom den i kväll. Sicken prettofilm!  __________________________________ "När Reinfeldts kärlek till dansk barndisco och uppkomsten av stureplan.se faktiskt utgör den kulturella normen i Sverige så krävs det extremt lite för att framstå som pretentiös." - Andres Lokko
|
|
|

|
|
Postad: 2009-07-11 06:26:29
|
|
|
 |
|
dayisdone

Moderator

|
Nope, jag har inte hunnit införskaffa den. Vill du verkligen inte ha kvar den så tar jag tacksamt emot!
|
|
|

|
|
Postad: 2009-07-11 08:49:23
|
|
|
 |
|
Bigmouth

Medarbetare

Online!
|
Du får skiten i Göteborg. Den är inte värd portopengar. __________________________________ "När Reinfeldts kärlek till dansk barndisco och uppkomsten av stureplan.se faktiskt utgör den kulturella normen i Sverige så krävs det extremt lite för att framstå som pretentiös." - Andres Lokko
|
|
|
11 svar och 436 visningar sedan 2009-04-24 19:50:26
|
Sidor:
[1]
|
|
|
|
Aktivitet: 0 medlem(mar) varav 0 anonym(a) samt 36 gäst(er)
|
|