Mediaprovider scandinavia AB
   Nyhetsbrev   Annonsera     
RSS feed

Allmänna riktlinjer
Riktlinjer för Off-topic
sök i forumet! Sök | Hjälp | Regler | Logga in
  Posta ett svar!

Telekinesis - förmågan att flytta föremål med tankekraft
  Sidor: [1] 2

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-06-30 00:56:40 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
Salomonsson

Medlem

2,2

För några år sedan gjorde jag ett s.k
PSI wheel för att försöka om jag kunde få snurr på pappret. Men jag gav upp rätt snabbt.

Finns många snuttar på t.ex youtube som är rätt mäktiga. Bl.a. denna:

http://www.youtube.com/watch?v=H5NwRfMJgOQ

Finns det någon här inne som kan telekinesi på något sätt?
Skulle vara kul att lära sig att behärska ett PSI wheel (om det nu ens går)
Ändrat 2007-06-30 01:02:20 av Salomonsson

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-06-30 01:11:55 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
CJ Åkerberg

Medlem

6,2

Japp... sen kan jag gå på vatten också. Lever på luft framåt vårkanten.

Glöm inte att jag återuppväcker döda kattungar från de döda också. Oh, brother.

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-06-30 01:14:57 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
Olympia

Medlem

0,5

Jag är skeptisk...

Lite lurigt att filmen "hoppar till" lite nu o då, första gången vid 3:09, sen fler gånger efter det. Hela tiden känns det som att det bara är vid bordet det är någos mysko med klippet.

Trickfilmat givetvis..men hur..I do not know that..

Antingen är det en osynlig kolibri där inne som flyger runt i en satans speed o får grejen o snurra..eller så..fortsätter jag o dricka bira nu..skål tamejfan!!!

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-06-30 03:14:01 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
connyfox

Medlem

2,9

Om jag uppfattat det hela rätt så avslöjar han väll själv att det är fejk om man läser under "more" länken.

E trött och har inte orkat läsa själv
Det är givetvis fejk hursomhelst.

Personligen skulle jag fejka det genom en väldigt tyst fläkt under bodet med ett litet snett borrat hål som inte syns och blåsa upp luft som skapar lite virvel i skålen. Men han har antagligen löst det smartare
Ändrat 2007-06-30 03:16:05 av connyfox

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-06-30 03:35:00 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
anundi

Medlem

3,5

Jag vill så gärna håna på något intelligent sätt. Men låter bli, för ingen kan väl tro på det, på riktigt?

Andreas Anundi - auktioner, dvdforum.nu

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-06-30 07:10:36 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
perb

Medlem

1,9

One Million Dollar Paranormal Challenge

Om videon var äkta vore det enkelt att inkassera $1 000 000. Pengarna finns kvar, behöver jag säga det?

-----------------------------------------------------------------------
They can't break you if you haven't got a spine. -Wally (Dilbert)

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-06-30 08:46:08 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
avalanche

Visa profil!
Medarbetare

3,0

Om man nu har dessa krafter varför använder man dessa till att snurra på papper/folie innanför en glasskål?
-::-::-::-::-::-::-::-::-::-
Joakim

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-06-30 09:07:30 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
svensson

Medlem

2,4

avalanche: I vanliga fall jobbar de på inspelningar av filmer och TV-serier men de får aldrig stå framför kameran. Har du inte sett Heroes...

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-06-30 13:05:29 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
Koala

Medlem

2,0

Jag brukar precis som perb alltid hänvisa till James Randi's miljondollar-utmaning när någon är helt övertygad om att det finns människor med speciella krafter.

<+steffe20> Övrigt: Svensk kortfilm. Ivar får i uppdrag av sin stränga morfar att skaffa ett ägg. Regi: Gorki Glaser-Müller.
<+steffe20> å folk säger att det inte e värt å pröjsa tv-avgift

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-06-30 13:49:06 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Wizzard

Medlem

2,0

jag ställer mig till skaran Randi förespråkare.

DET FINNS INGA ÖVERNATURLIGA KRAFTER!!!

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-06-30 18:58:23 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
AndreasLindahl

Medlem

4,3

Han som gjort, och lagt upp, filmen länkar ju själv till en forumtråd där han förklarar hur tricket gick till. Herregud, finns det verkligen personer som tror på sånt här?

scorereviews.com

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-06-30 19:17:44 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
Salomonsson

Medlem

2,2

Aha, jag klickade mig inte vidare till någon länk där allt förklarades.

Jag tror nog att det kan finnas perosner ute i världen som har förmågan. Men dom sitter väl i någon bush i afrika och inte har någon tillgång till internet

Nej men ärligt...det tror jag!

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-06-30 20:12:31 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
avalanche

Visa profil!
Medarbetare

3,0

Om hon snurrar är ni telekinetiska. Kolla om ni kan få henne att snurra åt olika håll.

-::-::-::-::-::-::-::-::-::-
Joakim

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-01 02:47:59 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
Senappi

Medlem

1,4

citat:
DET FINNS INGA ÖVERNATURLIGA KRAFTER!!!

Självklart gör det inte det, om en kraft existerar så är den naturlig. Att hävda annat vore lika fel som att säga att UFO:n inte existerar. Däremot finns det ju en hel del saker som inte vetenskapen kan förklara ännu.

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-01 21:35:59 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
Drexl

Medlem i Klubb DVD
Medlem

5,8

För att gå lite OT men spinna vidare på Senappis inlägg så är väl gravitationen något som vetenskapen inte kan förklara? En kraft som mystiskt drar saker till sig, ungefär som telekinsesi, fast ändå inte.

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-01 21:42:49 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Wizzard

Medlem

2,0

Draxel nejdå

verkar dock enligt http://www.howstuffworks.com/question232.htm som om man inte riktigt vet varför atomer dras till andra atomer, utan bara att de gör det.

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-01 21:55:59 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
shahin

Medlem

2,5

Jag är för öppensinnad för att inte utesluta olika möjlighter i vår omvärld. Dock videon är ju fejk det är det ingen frågan om.

Men just telekenesis är jag ganska öppen för, eller just att påverka yttre objekt med våra tankar/inre enegri.

Sen hurvida människan har/eller kan utveckla denna kraft är en annan sak. Jag är öppen för möjligheten att en person kan utveckla sin hjärna/inre energi till att påverka yttre element. Förvisso har jag inte sett några bevis för detta, men det är ju självklart att man är intresserad av det. Iom. att vi människor är begränsade av våra kroppar gör det detta mer intressant för oss (därav intresset för det mesta paranormala en person kan möjligtsvis skapa/åstakomma).

Dock är detta inte ett dugg annorlunda religon, jag tycker personligen detta är högst mer intressant då man kan dra sina egna slutsatser med vetenskapliga grunder till skillnad från i religon där man tex. inte kan bevisa att gud finns.

Sen är det självklart att man inte behöver tro på sånt eller vara öppen för sånt, men jag tycker personer som direkt förlöjligar eventuella andra möjligheter till vår existens direkt som CJ Åkerberg istället för Wizzard där han ger en rak svar är ju synd.

Nåja, det är hursomhelst alltid kul med annorlunda tankar i denna värld, speciellt just iom. att ju mer vi tror att vi vet om vetenskapen, desto lättare blir det för oss att förkasta allt som inte passar in i våra ramar.
Ändrat 2007-07-01 21:56:27 av shahin

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-01 23:42:14 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
AndreasLindahl

Medlem

4,3

Jag tror inte på det. Men jag omvärderar utan problem min inställning till telekinesis och annat hokuspokus så snart någon lägger fram bevis för att det är möjligt. I dagsläget existerar dock inte dessa bevis och det finns inte heller något som talar för att det är möjligt. Och det är ju så vetenskapen fungerar. Man lägger fram en tes, och om det visar sig att den inte håller så försöker man hitta alternativa förklaringar. Vetenskapen har haft fel förr, men till skillnad från andra "läror" är vetenskapen villig att förändras och uppdateras. Man väljer inte att tro på något bara "för att". Inte jag, i alla fall. Så det så.

scorereviews.com

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-02 00:21:41 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
CJ Åkerberg

Medlem

6,2

Det här är alltid svårt att ge sig in på utan att trampa på en massa tår men here goes:

Ja, jag tycker det här dumt... Till och med bortom dumt. Tron på sådant som i dagligt tal kallas för "övernaturligt" är, för mig, ofattbart. Framför allt då man inom denna del av världen ser ner på vissa fenomen (gröna gubbar, spaghettimonster) medan andra höjs till status som orörbar ("power of the mind", homeopati, religion osv.)

Det som skrämmer mig idag är att folk är villiga att godta hokus-pokustricks för att finna mening och spänning här i livet. Som Salomonson (no offense) till och med skriver: Aha, jag klickade mig inte vidare till någon länk där allt förklarades. Alltså: man är villig att godta något och, i det här fallet, lägga upp det på ett förhållandevis stort forum utan att ens klicka på en länk och ta reda på vad det handlar om och hur det funkar.

Just det tycker jag sammanfattar situationen rätt bra idag. Folk är så villiga, och benägna, att tro att man inte ifrågasätter. "Argh, någon jäla amris har stoppat in katter i glasburkar!", "gah, om man skriver 911 med wingdings i Word så blir det en hemlig kod!", "oh my, dagens datum har Nostradamus förutspått!" och så vidare.

Vad man däremot inte gör är att fästa samma vikt vid vetenskapen. Man bör inte tro på saker och ting direkt utan grund, det begär man inte ur vetenskapen heller. Vad man begär är att man väger trolighet och observationer och bygger därefter en händelsebild.

Därför tar jag mig friheten att raljera över protestmejl mot bonsai-katter, Nostradamus-förutspåelser, telekinesipåståenden och allt annat som sorterar under myter, pseudovetenskap och vidskeplighet.

Extraordinary claims require extraordinary evidence

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-02 02:21:40 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
TheWretch

Medlem

4,0

citat:
Vetenskapen har haft fel förr, men till skillnad från andra "läror" är vetenskapen villig att förändras och uppdateras. Man väljer inte att tro på något bara "för att".

Amen to that!
<affa> Jag har precis stoppat fetvadd i avloppet, täppt igen dörrspringan till badrummet och slagit på alla kranar. Resten av aftonen ska jag sitta i ett vattenfyllt badrum, banka på rören och skrika "DAS BOOT!"...

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-02 08:36:52 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Hårdrock

Medlem

3,2

Jag försökte läsa om hur tricket var gjort men jag hamnade på en sida som det stod att jag inte var behörig att läsa!?

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-02 09:53:13 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
AndreasLindahl

Medlem

4,3

citat:
"oh my, dagens datum har Nostradamus förutspått!"

scorereviews.com

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-03 20:08:24 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
perb

Medlem

1,9

citat:
Jag är öppen för möjligheten att en person kan utveckla sin hjärna/inre energi till att påverka yttre element. Förvisso har jag inte sett några bevis för detta, men det är ju självklart att man är intresserad av det.

Jag är öppen för möjligheten att jag en vacker kan utveckla min kropp så att jag kan snyta tusenlappar ur näsan. Förvisso har jag inte sett några bevis för detta, men det är ju självklart att man är intresserad av det.

Allvarligt talat så ogillar jag starkt argumentet att man inte kan bevisa att något inte finns. Ja, det kan finnas folk som kan se auror, spöken, använda slagrutor osv, osv men på varje äkta sådan går det 10 000 bluffmakare som bara vill blåsa godtrogna människor på pengar och då anser jag att det är bättre att utgå från att allt är bluff.

-----------------------------------------------------------------------
They can't break you if you haven't got a spine. -Wally (Dilbert)

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-03 20:10:51 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
shahin

Medlem

2,5

citat:
Allvarligt talat så ogillar jag starkt argumentet att man inte kan bevisa att något inte finns. Ja, det kan finnas folk som kan se auror, spöken, använda slagrutor osv, osv men på varje äkta sådan går det 10 000 bluffmakare som bara vill blåsa godtrogna människor på pengar och då anser jag att det är bättre att utgå från att allt är bluff.

Det var väl samma tankesätt de hade när de avfärda den galna idén om att jorden var rund.
Som sagt, man kan vara öppen för nya tankar för utan att tro på allt man ser och hör. Finns nåt som heter kritiskt tänkande.
Ändrat 2007-07-03 20:12:27 av shahin

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-03 21:30:47 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
CJ Åkerberg

Medlem

6,2

shahin:
citat:
Det var väl samma tankesätt de hade när de avfärda den galna idén om att jorden var rund.

Uhm, nä. Pretty far from it. Däremot är det ofantligt vanligt att "de troende" har svårt att förstå att den vetenskapliga metoden KAN ta i beaktande saker som man inte kan förklara, till skillnad från slumpen.

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-03 23:06:40 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
anundi

Medlem

3,5

Men om det nu finns någon som kan prestera sådant som t.ex. telekinesi, varför inte träda fram och låta det testas under kontrollerade och vetenskapliga former, och en gång för alla tysta kritiker och belackare? Och dessutom casha in $1M.

Är det blyghet?

Ändrat 2007-07-03 23:07:08 av anundi

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-04 00:27:56 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
Olympia

Medlem

0,5

anundi

Antagligen för att de sett denna videon

Ändrat 2007-07-04 00:30:06 av Olympia

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-04 02:00:38 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
anundi

Medlem

3,5

Ja, jag förmodar att de känner till att alla inte tror på dem och deras bluffar?

MEN, jag är den första att erkänna dessa fenomen, OM vi får ett bevis för deras existens.

Tills dess, och framför allt för att ingen vill/vågar och kan prestera något under övervakning; I think not...

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-04 06:55:21 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
CJ Åkerberg

Medlem

6,2

Tsk tsk, open your mind Antte

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-04 07:41:28 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
shahin

Medlem

2,5

CJ Åkerberg
citat:
Uhm, nä. Pretty far from it. Däremot är det ofantligt vanligt att "de troende" har svårt att förstå att den vetenskapliga metoden KAN ta i beaktande saker som man inte kan förklara, till skillnad från slumpen.

Jag vet inte om du förvänta dig att jag ska hitta nåt där jag inte redan vet då jag inte orkar läsa hela den där sidan.
Men hursomhelst är vetenskap alltid relativt, många av de som avfärda jordens rundhet tog sitt stöd från dåvarnade "vetenskapen" som fanns tillgängligt.
Att tro att vi vet mer än vad vi visste då är lite naivt, visst vi förstår vissa saker bättre, men vi vet inte allt och vi har inte verktygen att bevisa allt då vi människor är till stor del bereonde av verktyg i vår vetenskap.
Jag står fast vid att jag inte tror på att det inte finns övernaturliga krafter, men att jag är öppen för möjlighten.

Ändrat 2007-07-04 07:43:52 av shahin

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-04 08:33:54 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
CJ Åkerberg

Medlem

6,2

shahin: du behöver inte läsa sidan, var mer en länk gällande "jorden är platt"-argumentet...

Men ditt ställningstagande är ju verkligen att sparka upp vidöppna dörrar. Jag är öppen för de flesta möjligheter, allt från telepati till en gående taco som bajsar glass, så länge detta bevisas.

Återigen, den vetenskapliga processen är inte så sluten som vissa gör gällande. Den är också högst enkel, finns det något som har en påverkan på ett experiment så går det att påvisa. Har det inte någon påverkan så kan man också avläsa detta. Hitintills har vi inte sett något som kan tillskrivas epitetet "övernaturligt".

Kan verkligen inte nog rekommendera The Demon-haunted World av Carl Sagan. En bok som går igenom vetenskapens funktionalitet och varför kritiskt/skeptiskt tänkande är av vikt. I den ingår den mycket nyttiga Baloney detection kit.

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-04 16:26:06 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Dr Gonzo

Medlem

7,0

Här har ni lite mer roligheter för er som gillar att flytta saker med tankekraft, böja skedar/nycklar, eller varför inte operera på människor med bara händerna...
James Randi exposes Uri Geller and Peter Popoff

Hur "öppen" man än må vara för telekinesi måste det kännas nedslående att ständigt bli överbevisad. Jag har lite svårt att se varför man fortsätter förhålla sig som "ööpen" till den här typen av humbugg när det gång på gång visar sig vara fusk/trick/fingerfärdighet med i leken. Borde inte det rimliga vara att man ställer sig frågande eller skeptisk till sånt här (med tanke på dess tvivelaktiga historia) tills någon faktiskt har bevisat dess existens?

Mårten Kullhammar, Recensent DVDForum.nu

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-04 17:03:44 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
anundi

Medlem

3,5

Dr Gonzo:

citat:
Borde inte det rimliga vara att man ställer sig frågande eller skeptisk till sånt här (med tanke på dess tvivelaktiga historia) tills någon faktiskt har bevisat dess existens?

Exakt!

Att sälla sig till skeptikerna betyder inte att man, om överbevisad, inte kan ändra sin uppfattning. Jag vågar påstå att t.o.m. James Randi erkänner "övernaturliga" förmågor, i händelse av ett oemotsägligt kontrollerat och bevisat experiment.

Det där kitet för "Baloney Detection" är något förespråkarna av "övernaturliga" förmågor bör ta i beaktning och fundera lite över.

Men återigen, att ställa sig kritisk är inte att avfärda bara för att "man inte är öppen för det okända", det är helt enkelt bara att ifrågasätta något som inte går (hittills iallafall inte gått) att bevisa eller påvisa med en rigorös och vetenskaplig grund.

EDIT: Det ju lite ovant att se talkshowvärdar röka i studion!

Ändrat 2007-07-04 17:12:31 av anundi

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-04 20:48:49 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
Aengeln

Medlem

3,7

För att kunna dra slutsatser av ett vetenskapligt experiment så gäller det att man har kontroll på variablerna som är involverade. När det gäller saker som vi kallar övernaturliga, så kan vi inte ens veta vilka variablerna är.

Randis sida är full med folk som han helt enkelt vägrat testa, för att det föreslagna protokollet antingen möjliggör fusk, eller för att man dömt ut påståendena som otestbara.
Men om de faktorer som skulle kunna möjliggöra fusk, samtidgt är en vital faktor i att få exerimentet att fungera, hur genomför man testet då? Och genom att föra över något till en laboratoriemiljö, så kan man mycket väl tänkas eliminera någon anna variabel som är nödvändig.

Dessutom är frågan är det skulle vara någon större idé för en person som besitter någon form av övernaturliga förmågor att göra en demonstration. De som tror, de tror ändå, och skeptikerna hade antagit att någon form av trick var involverat i alla fall, av det enkla faktum att DE SJÄLVA inte var närvarande.
Skulle Randi själv bli övertygad, så hade det blivit stort ståhej ett tag, och om 10 år hade han dömts ut som senil. Sedan står nästa skeptiker på kö och kräver bevis.

Jag försöker inte övertyga någon, var och en får välja vad man ska tro och inte tro på, men vetenskapen är inte perfekt. Man teoriserar, experimenterar och observerar. men man gör också fel. Det observerade resultatet dokumenteras och publiceras, och läses av folk som blint tror på det som skrivits, ev den enkla anledningen att "någon" gjort ett "vetenskapligt" experiment.

--A

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-04 21:26:09 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
CJ Åkerberg

Medlem

6,2

Angel: Inte för att raljera, vilket jag har en förmåga att göra, men du vet om hur den vetenskapliga processen fungerar?
citat:
Det observerade resultatet dokumenteras och publiceras, och läses av folk som blint tror på det som skrivits, ev den enkla anledningen att "någon" gjort ett "vetenskapligt" experiment.

Är det något som man inte gör i vetenskapliga kretsar så är det att blint tro på något som publiceras. Det ifrågasätts, testas, bestrids och så vidare. Dessutom, innan det publiceras, så ska vetenskapliga artiklar genomgå peer review ("granskning" på svenska?).

Vad jag vill få fram är att, till skillnad från blind tro så är vetenskapliga teorier aldrig immun från förändring eller kritik. Kan man påvisa att någon har fel i sina slutsatser så kan man publicera det i sin tur varpå det tas i beaktande och så vidare.
citat:
Dessutom är frågan är det skulle vara någon större idé för en person som besitter någon form av övernaturliga förmågor att göra en demonstration.

Större idé? Om en person nu verkligen besitter förmågor som klassas som övernaturliga så kommer personen a) vara världsunik och b) bli rik som ett rackarns troll.
citat:
Men om de faktorer som skulle kunna möjliggöra fusk, samtidgt är en vital faktor i att få exerimentet att fungera, hur genomför man testet då?

Det gör man inte, därför att det är falskt helt enkelt. "Om jag inte får ha med mina preppade skedar kan jag inte böja dem".

Som med så många ämnen så har vi dragit upp en linje i sanden och klargjort var vi står och att vi aldrig kommer korsa den. Fine, alla har fullkomlig rätt till sin åsikt. Vad jag däremot inte vill ska gå onoterat ur denna tråd är att man likställer tro/pseudovetenskap med den vetenskapliga metoden.
Ändrat 2007-07-04 21:27:22 av CJ Åkerberg

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-04 21:30:13 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
anundi

Medlem

3,5

citat:
Dessutom är frågan är det skulle vara någon större idé för en person som besitter någon form av övernaturliga förmågor att göra en demonstration. De som tror, de tror ändå, och skeptikerna hade antagit att någon form av trick var involverat i alla fall, av det enkla faktum att DE SJÄLVA inte var närvarande. Skulle Randi själv bli övertygad, så hade det blivit stort ståhej ett tag, och om 10 år hade han dömts ut som senil. Sedan står nästa skeptiker på kö och kräver bevis.

Hm... Ett enkelt sätt att avfärda "våra" argument om krav på vetenskaplighet, va? Randi är inte en random gubbe med vitt skägg som är allmänt skeptisk. Han är rätt så känd och respekterad för sitt gebit, men hans "upptäcker" skulle alldeles garanterat granskas.

Poängen är väl just att Randi INTE har upptäckt NÅGON som kunnat göra sina humbugerier när han kontrollerat/granskat dem. Varför är det så? Är det någon variabel som inte tagits med i beaktning? I de fall då Randi gjort ett test på en charlatan, har denne skojare fått avgöra om tester är till belåtenhet, med andra ord; testets utformning har ordnats i samråd med "offret".

Om det vore så att "offret" inte ville bli avslöjad, kanske denne borde se till att ordna så att tricket funkar?

citat:
Jag försöker inte övertyga någon, var och en får välja vad man ska tro och inte tro på, men vetenskapen är inte perfekt. Man teoriserar, experimenterar och observerar. men man gör också fel. Det observerade resultatet dokumenteras och publiceras, och läses av folk som blint tror på det som skrivits, ev den enkla anledningen att "någon" gjort ett "vetenskapligt" experiment.

Va? Vad menar du med "vetenskapligt"? Antingen är det vetenskapligt, eller inte? Inget mellanting finns. Och det du kallar "vetenskapligt" är väl inte det då.

Och själva grundpoängen är ju att vetenskapen KAN ha fel, och HAR fel titt som tätt. MEN. En åtminstone någorlunda vetenskapligt valid teori eller tes måste kunna verifieras och valideras. Den kan även sedan förkastas, och då är det så, den är förkastad. Men, återigen, poängen är att den har granskats och man har kunnat slutleda att den inte är valid.

Antingen har du helt missuppfattat begreppet vetenskaplig granskning, eller så vet du inte hur de går till.

EDIT: Ehem... eller vad CJ sa. (Han sa det såklart bättre).

Ändrat 2007-07-04 21:31:58 av anundi

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-04 22:26:39 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
Aengeln

Medlem

3,7

citat:
Är det något som man inte gör i vetenskapliga kretsar så är det att blint tro på något som publiceras.

Nej, det var inte min poäng. Men majoriteten, dvs de som inte är vetenskpsmän själva, som läser de vetenskapliga tidskrifterna litar på vad som skrivs.

citat:
Större idé? Om en person nu verkligen besitter förmågor som klassas som övernaturliga så kommer personen a) vara världsunik och b) bli rik som ett rackarns troll.

Nej. Det förutsätter att man kan göra ett experiment som eliminerar alla möjligheter till fusk, vilket inte nödvändigtvis går att göra.

citat:
Det gör man inte, därför att det är falskt helt enkelt. "Om jag inte får ha med mina preppade skedar kan jag inte böja dem".

Nej, det är inte så enkelt. Exempel: En person som påstår sig kunna kommunicera med de döda, vill ha en släkting till den avlidna närvarande, en person som mediet för det faktiska samtalet med. Under samtalet skulle detaljer kunna avslöjas om den dödes koppling till släktingen. En bluffmakare skulle mycket väl kunna utläsa väldigt mycket av släktingens reaktioner under samtalets gång och spinna vidare på detta. Å andra sidan så skulle släktingen närvora kunna tänkas vara en förutsättning för att anden faktiskt ska uppenbara sig över huvud taget.

citat:
jag däremot inte vill ska gå onoterat ur denna tråd är att man likställer tro/pseudovetenskap med den vetenskapliga metoden.

Nej, det gör inte jag heller.

citat:
Hm... Ett enkelt sätt att avfärda "våra" argument om krav på vetenskaplighet, va?

Jag avfärdar ingenting. Jag poängterar bara att¨på samma sätt som vissa religiösa person kan gå till ofantliga längder för sin tros skull, så kan skeptiker gå lika långt för att inte tro.

citat:
Poängen är väl just att Randi INTE har upptäckt NÅGON som kunnat göra sina humbugerier när han kontrollerat/granskat dem. Varför är det så? Är det någon variabel som inte tagits med i beaktning?

Det är omöjligt att svara på eftersom ingen, vilket jag påpekat, kan veta med säkerhet vilka variablerna skulle vara.

citat:
Om det vore så att "offret" inte ville bli avslöjad, kanske denne borde se till att ordna så att tricket funkar?

Förutsatt att personen själv i fråga vet vilka variablerna är.

citat:
Va? Vad menar du med "vetenskapligt"? Antingen är det vetenskapligt, eller inte? Inget mellanting finns. Och det du kallar "vetenskapligt" är väl inte det då.

Jag menar vad jag skriver ovan. Att gemene man inte skulle kunna skilja det vetenskapliga experimentet från vilken humbug som helst. Det betyder inte att det inte är sant, bara att man tenderar att acceptera saker bara för att de är vetenskapligt bevisade.

citat:
EDIT: Ehem... eller vad CJ sa. (Han sa det såklart bättre).

Nah, jag ger er jämna poäng.

Anledningen till att jag postade öht är att man gärna glömmer att vetenskapen aldrig tagit ett steg framåt om alla bara förlitade sig på vad som gick att bevisa med tidens konventionella metoder.

--A
Ändrat 2007-07-04 22:27:33 av Aengeln

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-04 22:55:09 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
CJ Åkerberg

Medlem

6,2

citat:
Nej. Det förutsätter att man kan göra ett experiment som eliminerar alla möjligheter till fusk, vilket inte nödvändigtvis går att göra.

Men utifrån detta följer att vi inte kan testa någonting i så fall... väl? Oavsett var orsaken är så går det ju alltid att hävda att man inte tagit faktor X i beaktande.

En teori måste vara vara, på något sätt, verifierbar för att man ska kunna testa den vetenskapligt. Kan man inte göra det under kontrollerade former, ja då är således icke-verifierat och står sig lika slätt som mitt påstående om att jag tog och promenerade på Saturnus ringar för 10 minuter sen.
citat:
Det är omöjligt att svara på eftersom ingen, vilket jag påpekat, kan veta med säkerhet vilka variablerna skulle vara.
----
Anledningen till att jag postade öht är att man gärna glömmer att vetenskapen aldrig tagit ett steg framåt om alla bara förlitade sig på vad som gick att bevisa med tidens konventionella metoder.

Men, återigen, man kan identifera att något påverkar resultatet annan än slumpen. Märker man en påverkan av något okänt är det väl naturligt att börja nysta i den änden. Dessutom förblir inte teorier okritiskt svalda av kollektivet, de granskas kritiskt och man försöker återskapa försöken just för att se om det kan ha gått till som i det beskrivna försöket.
citat:
vetenskapen aldrig tagit ett steg framåt om alla bara förlitade sig på vad som gick att bevisa med tidens konventionella metoder.

Nej, det går liksom mot hela vetenskapens natur
Ändrat 2007-07-04 22:59:36 av CJ Åkerberg

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-05 08:44:54 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
Aengeln

Medlem

3,7

citat:
Men utifrån detta följer att vi inte kan testa någonting i så fall... väl? Oavsett var orsaken är så går det ju alltid att hävda att man inte tagit faktor X i beaktande.

Ja, precis. Det är det jag menar, och därför kommer det alltid finnas skeptiker.
Många av Randis, och andras, förklaringar av fenomen bygger på just detta. Man talar om hur man KAN ha fejkat det, och utgår från att det var så det gick till. Det är precis lika fel som att blint tro på det.

citat:
Nej, det går liksom mot hela vetenskapens natur

Där är vi överrens.

Ärligt talat står jag förmodligen inte speciellt långt ifrån dig och anundi. Jag vill också ha bevis. Jag tror bara inte att bevisen kommer accepteras, oavsett vilket. Jag är likadan. Min utgångspunkt är att vad vi kallar övernaturliga fenomen existerar, lik förbannat rynkar jag på pannan åt varenda försök till att bevisa det, och försöker hitta hålen.

--A

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2007-07-05 09:33:40 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
CJ Åkerberg

Medlem

6,2

citat:
Ja, precis. Det är det jag menar, och därför kommer det alltid finnas skeptiker.

Många av Randis, och andras, förklaringar av fenomen bygger på just detta. Man talar om hur man KAN ha fejkat det, och utgår från att det var så det gick till. Det är precis lika fel som att blint tro på det.

Men den skeptisismen vi pratar om i så fall är ontologisk och därmed också kontraproduktiv (eller bortom kontraproduktiv ). Att vara skeptisk till verkligen ALLT (och då menar jag allt) skickar in tänkandet i ett vakuum. Bortom solipsism och dylikt. Det är inte den nivån av skeptisism som färgar den skeptiska rörelsen.

Med t.ex. Randi och liknande personer så säger han själv (i klippet som Gonzo länkar till här ovan) att visst, det kanske finns mentala krafter (eller övernaturligt eller ja, vad som nu bryter totalt mot gängse uppfattning) men vad är troligast? Occam's razor och allt sådant.
Ändrat 2007-07-05 09:36:26 av CJ Åkerberg
48 svar och 3720 visningar sedan 2007-06-30 00:56:40
Sidor: [1] 2

Aktivitet: 0 medlem(mar) varav 0 anonym(a) samt 129 gäst(er)

dvdforum.nu Diskussioner  »  Övrigt  »  Off-topic Sök | Hjälp | Regler | Logga in
Allmänna riktlinjer
Riktlinjer för aktuell avdelning

Utskriftsversion
Tipsa en kompis om denna tråd! Skicka till kompis
Posta ett svar!

Copyright © 1999-2010