Mediaprovider scandinavia AB
   Nyhetsbrev   Annonsera     
RSS feed

Allmänna riktlinjer
Riktlinjer för Utgåvor
sök i forumet! Sök | Hjälp | Regler | Logga in
  Posta ett svar!

"Tintin - Det hemliga vapnet" som gammal hyrfilm?
  Sidor: [1] 

Nytt inlägg sedan ditt senaste besök Ändra   
Ändra inlägget!  Postad: 2005-03-15 21:47:57 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Lazarus

Medlem

5,7

Jag vet att den CD man idag kan köpa, med Bolmes röst, med "Det hemliga vapnet" är taget från en spelfilm. Om inte jag minns helt fel så såg jag denna bland barnfilmerna i hyrbutiken när jag var liten.

Finns det ingen som har sett, eller rent utav äger denna rulle?

Det finns små trick som får folk att ge dig mer än du är värd. - J.Berg

/Gherry Svantesson, recensent.

Ändra inlägget!  Postad: 2005-03-16 08:02:23 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
janneh2

Medlem

7,1

Den finns att hyra via [url][/url]http://www.brafilm.com/search_result.asp?searchoption=Article

Ändra inlägget!  Postad: 2005-03-16 08:50:33 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Lazarus

Medlem

5,7

Jo visst stämmer det att det går att hyra "Det hemliga vapnet", men det är den nya versionen, som jag själv redan äger. Jag söker den gamla versionen.

Ändra inlägget!  Postad: 2005-03-16 13:43:55 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
hb

Medlem

9,3

Lazarus, är du säker på att CD:n du refererar till verkligen är tagen från en spelfilm?

Bolme var nämligen med och gjorde ett helt gäng med barn-skivor med Tintin-album. Dessa följde albumen till punkt och pricka. Jag hade ett antal av dessa på vinyl. Den TV-serie som Bolme gjorde rösten på följde albumen väldigt dåligt.

Förutom den gamla tv-serien (Belvision) finns det bara två tecknade spelfilmer, "Hajsjön" och "Solens Tempel"

Så ta fram seriealbumet och ladda CD-spelaren. Om CD:n stämmer med serien så finns det ingen hyrfilm som matchar.

Rätt skum grej egentligen de barnskivorna. Eftersom de bara dramatiserade dialogen så varr det i princip omöjligt att följa med i handlingen utan att samtidigt titta i seriealbumen. Eller också ha läst dem så ofta att man kunde handlingen utantill.
/HB

Ändra inlägget!  Postad: 2005-03-16 14:29:01 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Lazarus

Medlem

5,7

Det är det som är det lustiga. Skivan med "Det hemliga vapnet" låter speciellt mot de andra. Den har en titelmelodi bland annat, det har inte de andra.

Jag ska gräva lite mer.

Ändra inlägget!  Postad: 2005-03-16 14:57:49 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Pongo

Medlem

5,3

Online!

Har aldrig hört talas om att hemliga vapnet någonsin blivit film. Den kassett som jag har låter som de övriga, dvs. dramatisering av seriealbumet.
Men naturligtvis kan jag ha fel, ska också forska lite.
Är det Bolme och Bert-Åke och det vanliga gänget som snackar på den skivan också?

Ändra inlägget!  Postad: 2005-03-16 15:02:28 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
hb

Medlem

9,3

Info om talskivorna:
http://www.sallander.nu/tintin/text/audio2.html

Info om tv-serien:
Belvision series [1959] - the first television version of The Adventures of Tintin
First broadcast: 1961
Description: a long series of 104 breathless five-minute episodes, complete with cliffhanger endings. Selected Tintin books were adapted for the small screen: The Crab with the Golden Claws, The Shooting Star, Secret of the Unicorn, Red Rackham's Treasure, Black Island, Destination Moon, Explorers on the Moon, and The Calculus Affair. Det kan alltså eventuellt gå att få tag i en gammal VHS?

Ändrat 2005-03-16 15:12:18 av hb

Ändra inlägget!  Postad: 2005-03-16 15:21:44 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Lazarus

Medlem

5,7

Nu börjar det klarna lite här.
Min gissning är att de i Sverige dubbade en sådan här Belvision-film och gav ut den på video.

Jag har sett den i videohyllan! Jag kan inte ha drömt det.

Ändra inlägget!  Postad: 2006-03-09 02:49:43 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Patsa

Medlem

6,4

Det hemliga vapnet kommer som en av tre tecknade Tintin-långfilmer på en ny DVD från Anchor Bay den 1 april. Enligt omslaget är det versionen från 1964. De två andra filmerna är Solens tempel och Tintin i Hajsjön. Källa: Discshop

Ändrat 2006-03-09 03:02:06 av Patsa

Ändra inlägget!  Postad: 2006-03-09 07:16:46 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Lazarus

Medlem

5,7

En stor puss till dig, Patsa. Detta bevisar ju att det finns en äldre film med "Det hemliga vapnet". Tack!

-Mulder, have you ever thought about dying?
-Yes once, at the Ice Capades.

Ändra inlägget!  Postad: 2006-03-09 13:50:25 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Silverman

Medlem

6,0

Precis när min familj skaffade video på 80-talet så hyrde vi "Det hemliga vapnet". Men jag har, liksom du Lazarus, förvirrats av att de enda "äldre" filmer som nämnts är Solens Tempel och Hajsjön. Skönt att få bekräftat att den verkligen existerar.

Jag tycker också infon om de gamla tv-serierna är väldigt luddig. "månen tur och retur", "den mystiska stjärnan" m fl som gick på tv på 80-talet. Var finns de idag?

Ändra inlägget!  Postad: 2006-03-09 15:37:23 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
Bigmouth

Medarbetare

7,0

Online!

Den svarta ön (var det väl) minns jag som TV-serie. En väldig traumatisk cliffhanger i nästsista avsnittet, där man såg skuggan av ett monster (det visade sig att det var en gorilla). Jävlar vilka mardrömmar jag hade.
Det gjorde inte saken bättre att det var tekniska problem veckan efter, vilket gjorde att man bara hörde ljudet. Då blev det nästa ännu läskigare.

Hyrde det som visade sig vara den nya versionen. Blev mycket besviken!

Ändra inlägget!  Postad: 2006-03-11 13:06:06 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Archibald Haddock

Medlem

8,2

Lazarus: Titelmelodin till Det hemliga vapnet har för evigt etsat sig fast i min skalle. Skulle vara kul att höra den igen.
Våga Vägra R1!

Ändra inlägget!  Postad: 2006-03-14 12:53:51 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Matts

Medlem i Klubb DVD
Medlem

7,1

Trevligt att Anchor Bay ska ge ut dessa. Har själv sett "Det hemliga vapnet" i den version som efterfrågas, kan de också få ut resten av dessa gamla filmer (t.ex Månen tur och retur) vore det riktigt trevligt.

Ändra inlägget!  Postad: 2006-04-12 12:29:55 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Patsa

Medlem

6,4

DVD Times recenserar: http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=61116

Ändra inlägget!  Postad: 2006-04-12 17:08:13 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
trifix

Medlem

8,3

Ja jag hade Hemliga Vapnet på LP när jag var liten och där var en titelmelodi precis som Lazarus säger....kommer tom ihåg melodin *nynnar lite*. Minns att jag som liten tyckte den var väldigt spännande och även liiiite småläskig pga just melodin och storyn....

edit: Och upptäckte nu att tråden var skapad för ett tag sen

// trifix

trinet.se
Ändrat 2006-04-12 17:09:58 av trifix
15 svar och 668 visningar sedan 2005-03-15 21:47:57
Sidor: [1] 

Aktivitet: 0 medlem(mar) varav 0 anonym(a) samt 2 gäst(er)

dvdforum.nu Diskussioner  »  Mjukvara  »  Utgåvor Sök | Hjälp | Regler | Logga in
Allmänna riktlinjer
Riktlinjer för aktuell avdelning

Utskriftsversion
Tipsa en kompis om denna tråd! Skicka till kompis
Posta ett svar!

Copyright © 1999-2010