|
|

|
|
Postad: 2003-12-15 15:15:34
|
|
|
 |
|
Freak

Medlem

|
Det här va en av dom bättre uppgraderingar jag gjort sen Alien Quadrilogy! Mycket snygg förpackning måste jag säga. 
Moderator@Dvdsweden.se DVDfilmer
|
|
|

|
|
Postad: 2003-12-15 16:38:40
|
|
|
 |
|
Kuno

Medlem

|
Fick min idag. Har dock en rätt stor backlog med filmer jag måste ta mig igenom först. Men förpackningen ÄR snygg! 
Kuno, dvdforum.nu
|
|
|

|
|
Postad: 2003-12-15 16:53:22
|
|
|
 |
|
Yocke

Medlem

|
Fick min idag också. Har bara hunnit kolla igenom extramaterialet på disc 2, samt kollat kvaliteten på själva filmen. Den bortklippta scenen var riktigt cool tyckte jag. Jäkligt kass kvalitet på den bara. Riktigt bra bild på själva filmen dock. Ser fram emot att se den igen.
| Ninjafilms.tk | John Carpenter på DVD |
|
|
|

|
|
Postad: 2003-12-28 01:48:26
|
|
|
 |
|
Yocke

Medlem

|
http://www.thedigitalbits.com/articles/interviews/escape/escape.html Escape From MGM:The Making of the Escape From New York: Special Edition
Ganska intressant artikel faktiskt.
| Ninjafilms.tk | John Carpenter på DVD |
|
|
Ändrat 2003-12-28 01:52:07 av Yocke
|

|
|
Postad: 2003-12-28 10:22:11
|
|
|
 |
|
Ubbe

Medlem

|
Jag har sett min nu. Vilken kanonutgåva! Ska jag klaga på något så kändes extramaterialet lite tunt. Det var inte på något vis dåligt och inledningssekvensen med rånet är ju guld, det är bara det att det känns som om allt hade med lätthet fått plats på en skiva. Hursomhelst är det verkligen valuta för pengarna.
En sak undrar jag över dock. Det har ju talats en del om att originalljudet i mono har skippats. Det stämmer ju eftersom det bara finns franskt monoljud på skivan. Men om originalljudet var i mono, varför står det då dolby stereo i rollistan?

Köpa skräckfilmstidningar? Klicka här!
|
|
|

|
|
Postad: 2003-12-28 10:51:13
|
|
|
 |
|
aliven

Medlem

|
Jag tror att jag är den enda personen som inte sett denna film. Men efter vad alla säger om denna rulle så blir det nog ett köp. CD-Wow hade som vanligt ett skysst pris! _____________________________________
 Well, well, well you just can't tell.
|
|
|

|
|
Postad: 2003-12-28 19:17:49
|
|
|
 |
|
von Krolock

Medlem

|
Orginalljudet var väl i stereo? Jäkligt bra DVD, men hade verkligen två discar behövts? Våld gör sig bäst på video. Man kan spola tillbaka och jubla åt alla exploderande huvuden hur många gånger som helst.
|
|
|

|
|
Postad: 2004-01-16 04:35:13
|
|
|
 |
|
Singleaction

Medlem

|
Stämmer det verkligen att originalljudspåret inte finns med? Satans jävvla kretiner i såna fall... _______________________________ "Everyone who´s not me sucks!"
|
|
|

|
|
Postad: 2004-01-16 09:17:20
|
|
|
 |
|
molle

Medlem

|
Finns det nagon chans att denna release dyker upp pa andra regioner?
-------------------- Tom Molin http:www.dvdforum.nu/dvd.asp?u=molle
|
|
|

|
|
Postad: 2004-01-16 09:53:08
|
|
|
 |
|
Tinboy

Medlem

|
Ja orginalmonoljudet finns tyvärr inte med och det är tveksamt att det skule dyka upp på någon annan region men vi kan alltid hoppas.
Pär Wirdfors, recensent på dvdforum.nu -Mina Recensioner
|
|
|

|
|
Postad: 2004-01-17 00:30:34
|
|
|
 |
|
myggante

Medlem

|
håller med Kuno
riktig snygg förpackning
--------------------------------------- Kosh: I've always been here
|
|
|

|
|
Postad: 2004-01-18 02:08:59
|
|
|
 |
|
Okänt

Borttagen

Okänt!

|
molle: Discshop listar att de skall släppa Escape from New York preliminärt den 3:e maj på reg2UK. Dock finns det inga uppgifter om vare sig omslag eller tekniska detaljer. Jag har tyvärr ej heller lyckats ta reda på om det rör sig om samma special Edition som reg1.
|
|
|

|
|
Postad: 2004-01-19 21:12:49
|
|
|
 |
|
CJ Åkerberg

Medlem

|
How do I love Escape from New York? Let me count the ways (nu med bilder på favoriterna!):
1. Snake Plissken Kanske tidernas hårding, en riktig karlakarl med hår på bröster, en orm på magen och en sjujäklas attityd. Mannen som säkert har stjärtsvett genom hela filmen och vågar stå för det. Glöm Russel Crowe och de andra mjukingarna... Koolaste replik: - You're gonna kill me, Snake? - Not now... I'm too tired. Maybe later
2. Lee Van Cleef Om nu Plissken är tidernas hårding så måste Van Cleef vara tidernas hårdings onda halvbror. Med en blick av stål, en näsa som en hök och en stans så får mig att vilja se ut så när jag 56 år gammal. Rollfiguren Hauk känns på samma gång som en av protagonisterna och samtidigt som en av de värre antagonisterna och detta tack vare Van Cleefs närvaro. Koolaste replik: - It's the survival of the human race, Plissken. Something you don't give a shit about.
3. De mysko sidokaraktärerna Få filmer presenterar ett sådant härligt galleri av mysko sidokaraktärer, även om de bara syns en mycket kort stund. Mina personliga favoriter är:
* Romero: Absolut mest mysko karaktär med sämsta frisyr sen Bride of Frankenstein, men samtidigt så skön. Hans minspel, dansande, väsande och livlösa röst gör att man har svårt att hata honom. * Feta Nana: Okej, utan att avslöja för mycket, vakten med de lila glasögonen som vaktar Snake när han vaknar upp... Har aldrig sett en karl vara så lik en fet Nana Noscouri (vet ej om det är bra eller dåligt), den bilden har suttit kvar i mitt huvud sen jag såg filmen första gången. När jag började titta på dvd:n kom jag att tänka på honom igen. Ah, Feta Nana, varthän har tiden flytt? * Härskarpolisongerna: Ni som sett filmen vet vad jag pratar om; polisongerna kunde ha satt stopp för Kalla Kriget. En gigant bland giganter, tror nog att det är hans fel att jag har pollisar idag.
4. Effekterna När jag slog mig ned för att titta på filmen funderade jag på om jag skulle uppleva det fenomen som allt som oftast inträder; när filmer från ens barndom överförs med modern teknik framstår dåtidens effekter som tagna ur ett svenskt barnprogram... men som tur är håller de en mycket hög klass med tanke på filmens budget. Den inledande åkningen mot Air Force One är faktiskt riktigt bra även med dagens mått mätt. Snakes inflygning är inte så tokig heller, bortsett från den kvasifuturistiska cockpiten.
5. Musiken Ah, vad jag älskade, och älskar, soundtracket. Jag spelade in slutet av filmen på ett vanligt kassettband för att kunna avnjuta huvudtemat från filmen om och om igen. Detta ledde till att jag önskade mig "The Best of Carpenter" i julklapp och snart var jag fast i karlns musik och filmer. Soundtracket är helt perfekt för att matcha stämningen i filmen, barskrapat och mycket artificiellt och "ensamt". Ta till exempel när Snake flyger in över Manhattan (Up the Cathedral), jag får direkta associationer till höga byggnader och ödslighet. Musiken har nästan en sakral och lugn inverkan, men det är en falsk ingivelse för snart visar sig den misär, nästintill ett Dantes Inferno, som döljer sig på det gamla Manhattan. Ju mer Snake rör sig inåt staden, desto mer kaotiskt och helvetiskt blir omgivningen... och detta speglas på ett utmärkt sätt i musiken (lyssna återigen när folket kommer upp ur kloakerna, närmare skräckstämning tror jag inte man kommer). En pampig orkester hade varit helt fel och dragit bort känslan av undergång, förestående olycka och cynism från filmen.
6. Historien, filmen, allt Ah, jag vet inte hur gammal jag var men jag kan lugnt säga att den här filmen (sent 80-tal var det), när jag såg den första gången på SVT, fick mig intresserad av film och att vilja göra film. Det var en film som var något som jag aldrig sett förut, den var kall, hård, spännande till vansinne och tog sig själv på exakt rätt sätt. Efter att ha sett klart filmen gick hjärtat i 200 bpm och man var lätt svettig mellan tårna. Med ledmotivet ringande i öronen hade filmen gjort mig uppmärksammad på en regissör som än idag är min stora favorit. Efter att ha haft filmen på VHS och "otittad" under kanske 5 år så var det med lite spänning som jag stoppade den nyinköpta, och nästintill sensuellt läckra, dvd-utgåvan i spelaren och drog igång filmen. Direkt när jag hörde de första takterna av ledmotivet visste jag att filmen skulle funka...
Har ni inte sett filmen så har ni missat en av det tidiga 80-talets viktigare sci fi-filmer, för även om Star Wars formade en hel generation så var det mer deprimerande framtidsskildringar såsom t.ex. Blade Runner och den här som skapade en trend som håller i sig än idag.
[edit]fixade pinsamma stavfel, la till lite text och lite länkar till bilder ordnades[/edit] ______________________________ CJ Åkerberg, recensent dvdforum.nu Sine diabolo, nullus dominus Recensioner
|
|
Ändrat 2004-04-14 13:26:29 av CJ Åkerberg
|

|
|
Postad: 2004-01-19 23:49:10
|
|
|
 |
|
Mezzanine

Medarbetare

|
Underbart CJ, du klädde mina tankar i ord.
"It's so fundaMENTAL, fundamentally wrong" Mina Filmer
|
|
|

|
|
Postad: 2004-01-20 00:18:23
|
|
|
 |
|
Kuno

Medlem

|
CJ Åkerberg är en kille med både stil och smak! Det krävs en äkta konnässör för att uppskatta den komplexa varelse världen valt att kalla Romero. Och musiken ska vi inte ens snacka om. Carpenter sammanfattar i sina tidiga soundtracks (alltså innan han ballade ur med elgitarrer och annan skit) allt som är bra med filmmusik i allmänhet och elektronisk musik i synnerhet. (Visst sjutton hade det supergamla svenska teknikprogrammet Sigma snott Carpenters musik från filmen?? Inte huvudtemat utan när Duke kommer körande?)
Har ni förresten tänkt på Snakes tatuering? Det är inte utan att man undrar hur (och var) den slutar. Kan ormsvansen rent av vara...hmmm....tredimensionell? 
Kuno, dvdforum.nu
|
|
Ändrat 2004-01-20 00:20:05 av Kuno
|

|
|
Postad: 2004-01-20 08:50:36
|
|
|
 |
|
CJ Åkerberg

Medlem

|
Kuno: helt rätt, Teknikmagasinet Sigma har använt sig av dels den inledande musiken (alltså rytmsektionen) plus avslutande snuttten (papapapa pah pah!) till sitt program. ______________________________ CJ Åkerberg, recensent dvdforum.nu Sine diabolo, nullus dominus Recensioner
|
|
|

|
|
Postad: 2004-01-20 11:09:59
|
|
|
 |
|
trebor

Medlem

|
Kuno:
"Har ni förresten tänkt på Snakes tatuering? Det är inte utan att man undrar hur (och var) den slutar. Kan ormsvansen rent av vara...hmmm....tredimensionell?"
Tredimensionell och avslutas med en...röd skallra(usch, fy.. )
|
|
|

|
|
Postad: 2004-01-20 21:41:17
|
|
|
 |
|
alx

Medlem

|
citat: Inte huvudtemat utan när Duke kommer körande
Faktum är att det är ju just den passagen som innehåller den bästa musiksnutten i filmen, bättre än själv temat. Antagligen blir också upphetsningen lite extra stor eftersom det är just då man för första gången får se den fantastiska pimp-mobilen med kandelabrar på motorhuven!
...but even worse, it releases Satan
|
|
Ändrat 2004-01-20 21:41:41 av alx
|

|
|
Postad: 2004-10-27 15:41:40
|
|
|
 |
|
anundi

Medlem

|
Och så var det min tur att beställa den film.
Jag, men min digipack-fetisch, är dock lite osäker... Dvdpacific uppger att det är "Custom Case", men Dvdsoon säger att det är "Keep Case". Kan man anta att det är skillnad på R1US och R1CAN eller är det bara en tabbe?
Någon som vet? Jag måste ju självklart ha digipacken; annat vore fatalt.
EDIT: R1US är tydligen helt säkert digipack, men frågan är om det är någon annan variant på dvdsoon.
Andreas Anundi - auktioner, dvdforum.nu
|
|
Ändrat 2004-10-27 15:48:50 av anundi
|

|
|
Postad: 2004-10-27 16:05:02
|
|
|
 |
|
Yocke

Medlem

|
Jag köpte min på cd-wow när det begav sig, och de säljer väl bara kanadensiska utgåvor? Har tyvärr inte den hemma och kan kolla, men jag är ganska säker på att den är kanadensisk, och den är i ett digipack.
____________________[Ninjafilms.tk]____________________
|
|
|

|
|
Postad: 2004-10-29 12:24:07
|
|
|
 |
|
jsvedell

Medlem

|
Jag köpte min på DVDSoon 2003-12-22 och då var det i a f digipack.
|
|
|

|
|
Postad: 2008-02-15 17:52:19
|
|
|
 |
|
leehawk

Medlem

|
 Köpte denna vanliga nu för 59:-, slängde mig precis för att titta på den och efter 10:05 min så fryser sig bilden (flygplanet är i bild) Är det fler som har det så? :S så jäkla retfullt! Vad ska jag göra? Gå tillbaka till och be att få ett nytt ex? Eller vad ska jag göra
|
|
Ändrat 2008-02-15 17:53:07 av leehawk
|

|
|
Postad: 2008-02-15 18:11:28
|
|
|
 |
|
KardinalVäst

Medlem

|
Jag skulle göra så här:
1. Gå till och be att få pengarna tillbaka för att produkten är bristfällig och påverkar din tittarupplevelse klart negativt. Eller ännu hellre be om en likadan vara (som förhoppningsvis är felfri).
Om inte det går, så
2. Kolla här för kontaktinformation. Egentligen är det ju återförsäljaren som har ansvaret att betala tillbaka pengarna till dig, men Sandrew kan ju knappast neka dig en felfri produkt. Be om pengarna tillbaka eller en ersättningsprodukt, helt enkelt.
|
|
Ändrat 2008-02-15 18:13:33 av KardinalVäst
|

|
|
Postad: 2008-07-18 01:25:45
|
|
|
 |
|
aaaaaberg

Deaktiverad

|
Har precis fått hem den fina digipacken och billig var den också. Såg om den direkt, det är kul när man glömt bort att köpa vissa godingar.
Fan vilken skön rulle.
Min familj, mina dvd och allt annat skit i livet...
|
|
|

|
|
Postad: 2008-07-18 07:21:04
|
|
|
 |
|
Superbit

Medlem

|
Ja det är en riktigt skön film, kan se den många gånger om. Det enda jag stör mig på varenda gång jag ser den är när Secret Service agenten försöker extremt tafatt slå in cockpitt-dörren
Kul att dom hade med som extra, filmklippet där Plisken utför rånet han gripits för.

|
|
|

|
|
Postad: 2008-07-18 07:38:46
|
|
|
 |
|
Tinboy

Medlem

|
Jag är nyfiken på hur blu-ray utgåvan som skall komma nästa månad är. Hittar ingen info om den förutom i brittiska butiker.

-Ronaldo: ärlig spelare som kanske möjligtvis sträcker sig till att förstärka situationer som är solklara straffar. Pär Wirdfors, recensionsansvarig på dvdforum.nu
|
|
|

|
|
Postad: 2008-07-18 13:52:46
|
|
|
 |
|
KardinalVäst

Medlem

|
Så här ser R1-digipacken ut.

----------------------- Under 2008 tycker jag film avnjuts bäst på bio. Min topplista just nu: 1) No Country For Old Men 2) Försoning 3) Into The Wild 4) Michael Clayton 5) Eastern Promises
|
|
|

|
|
Postad: 2008-07-18 23:58:49
|
|
|
 |
|
RHWarrior

Medlem

|
Skaffade den också för några månader sen, rätt nice alltså. Varför kan inte fler R2-utgåvor se ut så. =/
Edit: Blev så inspirerad av denna tråd att jag kollade in filmen ikväll, den håller bra måste jag säga!
-- - This book is going to drive people absolutely mad! - Well, let's hope so. The movie comes out next month. (14 sedda filmer) - En liten utmaning!
|
|
Ändrat 2008-07-20 01:15:09 av RHWarrior
|

|
|
Postad: 2008-07-19 00:37:44
|
|
|
 |
|
USiT

Deaktiverad

|
citat: Optimum Home Entertainment has announced the Blu-ray release of Escape from New York for the 4th of August, priced at around £19.99. A list of confirmed specs for the release can be found below, along with the artwork.
* 2.35:1 Widescreen Transfer (1080p) * Dolby Digital 5.1 Audio * Commentary * Return to Escape from New York (23 Mins) * New and Exclusive John Carpenter Interview (31 Mins) * 3 x Original Trailers * Snakes Crime (Deleted Original Intro)

Källa: DVDActive
------------------------------------------------ |Spurs|Vulkanerna|FH|Tandkräm|Giraff|
|
|
Ändrat 2008-07-19 00:38:00 av USiT
|

|
|
Postad: 2008-07-27 12:38:21
|
|
|
 |
|
Tinboy

Medlem

|
DVDTimes recenserar BD-utgåvan

-Ronaldo: ärlig spelare som kanske möjligtvis sträcker sig till att förstärka situationer som är solklara straffar. Pär Wirdfors, recensionsansvarig på dvdforum.nu
|
|
|

|
|
Postad: 2008-08-24 11:15:35
|
|
|
 |
|
svecaj

Medlem

|
Vet inte riktigt vad John White på DVDTimes jämför med men den engelska utgåvan är pissdålig bildmässigt. Det är en ny Traffic vi pratar om, dvs en uppkonverterad SD som säljs som HD (att det är Studio Canal som ligger bakom mastern behövs väl knappt kommenteras): http://www.caps-a-holic.com/hd_vergleiche/index.php?action=1&image=2&vergleich=escape_from_new_york&x=338&y=269#vergleich
Det blir löjligt tydligt när man jämför BD-utgåvan mot en HDTV-sändning: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=14433389#post14433389
___________________________________________________________ Mina filmer
|
|
|

|
|
Postad: 2008-08-24 17:41:56
|
|
|
 |
|
Tinboy

Medlem

|
Enligt distributören rör det sig inte om en uppskalad bild något som tydligen inte alla på dvdtimes-staff håller med om.
We at Optimum always try to provide our customers with the best possible quality video from the best source available to us. All our titles meet the required line count to qualify as ‘High Definition’, i.e. 1080p or 1080i. Contrary to reports on some fan forums, we have been assured by our supplier that the original source for the Blu-ray of Escape from New York is HD. We have not released and we will not release films on Blu-ray from masters we know to be up-scaled from SD PAL. The quality of HD masters of older films can vary and we are sorry if you are unhappy with the quality of picture on Escape From New York Blu-ray. Should a better master become available for this or any other Optimum title then we will endeavour to publish it as soon as feasible.

|
|
Ändrat 2008-08-24 17:43:16 av Tinboy
|

|
|
Postad: 2008-08-24 20:08:36
|
|
|
 |
|
svecaj

Medlem

|
Finns väl inte något i slutresultatet som tyder på att det varit en "riktig" HD-master de fått/använt. Eller som Michael Mackenzies broder (som själv gör masteringarbeten) skriver: citat: As someone who's authored and encoded DVDs, it is my opinion that the source looks like a processed standard-def studio tape (and not a very appealing one, either): that is, marginally better than DVD, but way below 1080p standard. The film grain structure (or what's left of it) is thick and clumpy, it looks undoubtedly SD.
If Optimum are reading this, I urge them to look into it. Did the master tape come from France? Could there possibly have been a language barrier issue? For example, if Optimum requested an HDCAM SR tape of "Escape from New York", the facility could have made them one, using a Digital Betacam tape as a source. Optimum receive the HDCAM SR tape and make a disc out of it, completely unaware of the original source material.
Enda förbättringen mot dvdutgåvorna är väl att komprimeringsartefakter som "mosquito noise" är borta. Förutom det är det inte mycket som ser bättre ut och i vanlig "Studio Canal"-anda är kontrasten boostad. ___________________________________________________________ Mina filmer
|
|
Ändrat 2008-08-24 20:33:12 av svecaj
|
72 svar och 5479 visningar sedan 2003-08-27 18:33:53
|
Sidor:
1 [2]
|
|
|
|
Aktivitet: 0 medlem(mar) varav 0 anonym(a) samt 164 gäst(er)
|
|