Philip Ridley, Englands svar på David Lynch, gjorde två av nittiotalets bästa och mest intressanta filmer (The Reflecting Skin, från 1990, och The Passion of Darkly Noon, från 1995) men har varit tyst som filmskapare sedan dess. Men nu, fjorton år senare, är han äntligen på gång med en ny film, Heartless, som enligt IMDb har följande handling:
citat:Jamie Morgan s life has always been blighted by the large, heart-shaped birthmark on his face. He lives in an urban world dominated by a terrifying gang culture, whose random violence has convinced Jamie that the world is meaningless and ugly. But then Jamie meets someone who tells him the truth. The violence is not random. It s far from chaotic. There is a reason for everything. Once Jamie accepts this the world reveals itself as a thing of great beauty... And that s when his real nightmare starts...
The Reflecting Skin såg jag för inte så länge sedan. Tyckte den var ojämn, men med en riktigt intressanta bitar. The Passion of Darkly Noon är en sådan där film jag tänkt se, men aldrig tagit mig för eller kanske rättare sagt aldrig riktigt varit på rätt humör för.
Denna verkar ju rätt intressant, även om jag nästan sitter och skäms över teaser-postern...
James Flower på avmaniacs har sett filmen och skriver följande om den:
citat:This has its world premiere at Frightfest a week on Monday. I was lucky enough to be invited to an industry screening a couple of months ago, and it's amazing - best British horror film of the last ten years, bar none. Can't say too much, but tone-wise think of a contemporary British version of Jacob's Ladder. Jim Sturgess' lead performance is stunning. Hopefully the hype will gradually build enough until its UK release (Feb 2010 I believe) to give it a Pan's Labyrinth/Let The Right One In-style cult success - like those films, it's a brutal, grisly-as-fuck horror film that also manages to be deeply moving.
Verkligen något att se fram emot. Synd att man tydligen måste vänta så förbaskat länge på en chans att se den, i princip ett halvår om man ska tro på releasedatum osv. Kanske kommer på DVD på någon region innan dess?
Verkar behagligt gåtfull och jag blev nu (åter) påmind om att jag borde ta itu med "The Passion of Darkly Noon" någon gång snart.
Hur i h-e har jag kunnat missa den här, Reflecting Skin har jag på min topp tio genom tiderna, hade väl i stort sett gett upp P Ridley eftersom han inte gjort något väsen av sig på väldigt länge.