|
|

|
|
Postad: 2007-11-30 15:48:16
|
|
|
 |
|
anundi

Medlem

|
citat: Du är verkligen extremt bra på att missförstå det jag skriver. Det är som vi talar olika språk. Sen skriver du långa stycken med motargument baserat på din feltolkning.
Hehe... Jag må missförstå dig, men vad menar du med det då? Du talar ju om subjektiva sanningar! Finns det sånt? Jag medger ju såklart att jag kan ha en uppfattning som inte är likadan som din, men någon av våra uppfattningar (eller någon annans) är trots allt sann.
citat: Det spelar ingen roll om en dokumentär far men osanning (enligt andra/majoritetet) så länge jag tror på det. Men för att kunna förstå detta måste du också förstå min definition av sanningen.
Vad menar du egentligen med din "definition av sanningen"?
Låt oss ta exemplet med 9/11. Vi bortser från huruvida de var en iscensatt aktion eller inte. Om vi bara ställer oss frågan: "Är det som Zeitgeist framhäver sant?", då kan vi bara ha en binär svarsbild; Sant, eller inte sant.
Det finns inget "sant för mig, men inte för dig".
Eller antyder du att det finns flera parallella sanningar? Är (t.ex.) 9/11 en konspiration (som Zeitgeist vill få det till) samtidigt som det inte är det?
citat: Det finns över huvud taget ingen objektiv sanning (i alla fall inte som någon människa kan bevisa). Saker och ting blir sant/osant i betraktarens ögon (subjektiv sanning). Det närmaste jag kan komma en definition av begreppet sant/sanning är "något som många/de flesta uppfattar som sant".
Det där är ju fullkomligt vansinnigt... Är du allvarlig? Antingen har du missförstått begreppen, eller så förväxlar du fortfarande tro/övertygelse med sanning.
Hur ställer du dig i ID vs Evolution-frågan? Finns där en sanning? Finns där en objektiv sanning, eller det också upp till var och en att ha en subjektiv sanning, en egen världsbild? Visst är det fritt för var och en att tro på en egen förklaring, men, återigen, den blir inte sann bara därför.
Jag är ledsen om jag missuppfattar dig hela tiden, men då kanske det beror på oss båda, inte bara på mig! 
Andreas Anundi - auktioner, dvdforum.nu Dubium sapientiae initium.
|
|
Ändrat 2007-11-30 15:51:00 av anundi
|

|
|
Postad: 2007-11-30 16:01:29
|
|
|
 |
|
Zardoz

Medlem

|
citat: Jag menar ungefär tvärt om. Det spelar ingen roll om en dokumentär far men osanning (enligt andra/majoritetet) så länge jag tror på det. Men för att kunna förstå detta måste du också förstå min definition av sanningen.
Det finns över huvud taget ingen objektiv sanning (i alla fall inte som någon människa kan bevisa). Saker och ting blir sant/osant i betraktarens ögon (subjektiv sanning). Det närmaste jag kan komma en definition av begreppet sant/sanning är "något som många/de flesta uppfattar som sant".
Kan inte hålla med om det. Visst, det finns situationer där sanningen kanske inte alltid går att fastställa med 100% objektivitet. Men en sanning kan aldrig vara helt subjektiv, för då blir den en åsikt.
Det mesta finns det någon form av bevis för. Det som anses som bevisat får legitimitet som sanning. De vedertagna sanningarna kan - och brukar - ifrågasättas. I vissa fall framkommer nya rön eller fakta som gör att man ändrar ståndpunkt. Men i dessa fall bygger de ändrade ståndpunkterna på de nya fakta som framkommit. Inte på "bara" det att de anses fel (med undantag för totalitära stater där makthavaren beslutar hur sanningen ska vara).
|
|
|

|
|
Postad: 2007-11-30 16:12:27
|
|
|
 |
|
OP5

Medlem

|
citat: Eller antyder du att det finns flera parallella sanningar?
Så skulle man kunna säga även om jag inte skulle formulera det så. Men det är alltså vad jag kallar subjektiva sanningar.
citat: Låt oss ta exemplet med 9/11. Vi bortser från huruvida de var en iscensatt aktion eller inte. Om vi bara ställer oss frågan: "Är det som Zeitgeist framhäver sant?", då kan vi bara ha en binär svarsbild; Sant, eller inte sant.
Eftersom allt är relativt enligt mig, då beror det ju också lite på vad man egentligen tycker att Zeitgeist framhäver. Själv tycker jag inte den framhäver så mycket utan mer vill väcka en del tankar...
citat: Det där är ju fullkomligt vansinnigt... Är du allvarlig? Antingen har du missförstått begreppen, eller så förväxlar du fortfarande tro/övertygelse med sanning.
Nej, jag står fast vid det jag skrev. Försök själv att definiera vad sanningen är...
Tyvärr så orkar jag inte att hålla på att förklara mig mer. Tycker faktiskt att jag uttryckt mig ganska tydligt. Lämnar härmed debatten. Ibland får man helt enkelt acceptera att andra inte förstår/håller med en och låta det vara så...
|
|
|

|
|
Postad: 2007-11-30 16:16:54
|
|
|
 |
|
anundi

Medlem

|
Läs och begrunda!
Konspirationism i teori och praktik
Kort utdrag;
citat: Detta kan vara en av förklaringarna till att konspirationsteorier verkar bli allt vanligare - de känns lockande eftersom de ger en tydlig förklaring till varför världen fungerar som den gör. Det är helt uppenbart vilka som är ens fiender och vad deras mål egentligen är även om de nu skulle säga något annat officiellt. En konspirationsteori besvarar också alla frågor som kan kvarstå sedan en officiell förklaring getts till ett problem.
EDIT: Fetstil så ingen missar den.
|
|
Ändrat 2007-11-30 16:30:24 av anundi
|

|
|
Postad: 2007-11-30 16:19:17
|
|
|
 |
|
OP5

Medlem

|
Kunde inte låta bli ett sista inlägg...
citat: Det mesta finns det någon form av bevis för. Det som anses som bevisat får legitimitet som sanning. De vedertagna sanningarna kan - och brukar - ifrågasättas. I vissa fall framkommer nya rön eller fakta som gör att man ändrar ståndpunkt. Men i dessa fall bygger de ändrade ståndpunkterna på de nya fakta som framkommit. Inte på "bara" det att de anses fel (med undantag för totalitära stater där makthavaren beslutar hur sanningen ska vara).
Fast lik förbannat så är synen på bevisen och hur de uppfattas subjektiv. Om det fanns någon människa som kunde redovisa en objektiv sanning runt något så skulle vi inte behöva tex domstolar.
|
|
|

|
|
Postad: 2007-11-30 16:22:07
|
|
|
 |
|
anundi

Medlem

|
citat: Försök själv att definiera vad sanningen är...
Sanningen, den rätta, är oberoende av vad jag tycker, tror och tänker. Sanningen är vad som verkligen hände, sanningen är hur det verkligen var, sanningen är hur något verkligen är beskaffat. Oberoende av hur jag upplever det. jag kan TOLKA nåt på ett annat sätt, men då är det min TOLKNING/ÅSIKT/TRO.
Jag kan in i döden hävda att Stockholmare låg bakom 9/11 och presentera det som en sanning. Tycker du då att det blir sant? HUUUUR kan det vara upp till var och en?
Jag kan tro att det är sant. Jag kan ha den åsikten, jag kan vara övertygad om det. Men det gör det inte till den verkliga och objektiva, åsiktsneutrala sanningen.
citat: Eftersom allt är relativt enligt mig [...]
Du får hävda att allt är relativt, men allt är inte relativt. Det är absurt att hävda det, och många som gör det har ofta missuppfattat Einstens relativitetsteori (jag säger inte att du gör det, och tror inte heller det), men allt är inte relativt.
|
|
|

|
|
Postad: 2007-11-30 16:26:16
|
|
|
 |
|
anundi

Medlem

|
citat: Fast lik förbannat så är synen på bevisen och hur de uppfattas subjektiv. Om det fanns någon människa som kunde redovisa en objektiv sanning runt något så skulle vi inte behöva tex domstolar.
AHA! Det är tämligen klart att du blandar ihop begreppen moral, åsikter och tro med faktuella och bevisade skeenden och händelseförlopp.
Dessutom är domstolar inte till för att framkalla en objektiv sanning, utan en vinkling som överensstämmer med en definierad lista över brott (i hög grad kulturellt betingad, d.v.s. synnerligen subjektiv). Eller, att visa att trots att du tolkar mitt agerande som brottsligt, så var det inte det, enligt samma lista.
Att du jämför med en domstol visar ju att vi talar om helt skilda saker, och/eller att jag/vi varit mycket otydliga med begreppen.
EDIT: Förtydliganden här och där.
|
|
Ändrat 2007-11-30 16:31:09 av anundi
|

|
|
Postad: 2007-11-30 16:40:13
|
|
|
 |
|
OP5

Medlem

|
citat: Dessutom är domstolar inte till för att framkalla en objektiv sanning, utan en vinkling som överensstämmer med en definierad lista över brott (i hög grad kulturellt betingad). Eller, att visa att trots att du tolkar mitt agerande som brottsligt, så var det inte det, enligt samma lista.
Jo, men varför använder man sig inte av den objektiva sanningen iställlet då? Det hade ju varit så mycket enklare...svar: Jo, för att den går inte att definiera/fastställa. Sen är det möjligt att det finns en objektiv sanning, men hur intressant blir det att tala om den när ingen människa besitter den...och kan man då över huvud taget säga att den finns.
Edit: Om jag får ställa en motfråga istället. Finns det en objektiv sanning när det gäller allt eller bara vissa saker? Tex abstrakta saker? Finns det ett rätt och ett fel, ont och gott (objektivt)?
ALLT som jag känner till måste förhålla sig till andra saker för att kunna definieras och därmet är allt relativt till vartannat.
|
|
Ändrat 2007-11-30 16:55:28 av OP5
|

|
|
Postad: 2007-11-30 16:53:04
|
|
|
 |
|
Zardoz

Medlem

|
Nja. Vissa bevis går att diskutera, naturligtvis, men det gör man inte bara genom att ifrågasätta utan genom att bevisa motsatsen.
I domtolar är det t ex så att finns det objektiva bevis så blir man fälld. Men finns det bevis som går att tolka på olika sätt, så avgör domstolens tolkning av bevis och fakta om man blir fälld eller inte. Och då strävar domstolen efter att försöka vara objektiva (inte subjektiv). Dessutom är det i många länder så att man inte blir förklarad oskyldig till det brott man anklagats för, utan man blir "bara" friad eftersom skuld inte kunnat bevisas.
Så nog försöker man använda den objektiva sanningen när en sådan finns.
|
|
|

|
|
Postad: 2007-11-30 17:02:08
|
|
|
 |
|
OP5

Medlem

|
citat: I domtolar är det t ex så att finns det objektiva bevis så blir man fälld.
Tycker det är synnerligen konstigt att tala om objektivitet i en domstol. Ena sidan ger sin bild och andra sidan sin. Domaren har lagen att rätta sig efter. Inte någon objektiv sanning.
citat: Så nog försöker man använda den objektiva sanningen när en sådan finns.
Finns den ibland då? Lite då och då? eller hur menar du? citat:
|
|
|

|
|
Postad: 2007-11-30 17:04:40
|
|
|
 |
|
anundi

Medlem

|
citat: ALLT som jag känner till måste förhålla sig till andra saker för att kunna definieras och därmet är allt relativt till vartannat.
Ja, sanningen förhåller sig som motsatsen till det osanna, så där har du rätt. (Fast, man kan skoja till det och prata om tre sidor av varje historia; din, min och den sanna).
Vad gäller moraliska och kulturellt betingade aspekter, som ont/gott finns inte nån entydig sanning. Inte heller i tro, åsikter och vidskepelse och sådant. Där är allt helt subjektivt per definition. Det är därför det är svårt att resonera "vetenskapligt" med en övertygad ID-anhängare t.ex.
Frågor som rör moral och aspekter som baseras på "tycke och smak" är inte något som går att bevisa att de har mer existensberättigande än andra, men de kan i sin tur inte heller användas som grund för att bevisa ett påstående, eller för att visa att man har "rätt" i nån sak.
"Jag tycker kvadratroten av 2 borde vara ½, in fact, jag tror den är det, så då är den det!" är ett exempel på hur objektiv sanning krockar med med tro och visar hur det skär sig då man får för sig att något är på ett sätt, utan att ta till sig bevis.
EDIT: Jag vill inte tillskriva dig den typen av resonemang, som med kvadratrotsexemplet, men jag ville förtydliga skillanden mellan åsiktssanning och en mer fast och klar sanning.
|
|
Ändrat 2007-11-30 17:11:00 av anundi
|

|
|
Postad: 2007-11-30 17:12:59
|
|
|
 |
|
Zardoz

Medlem

|
OP: om ett brott faktiskt kan bevisas kan man väl anse att det finns objektiva bevis. Ta som exempel att det finns bilder frän övervakningskameror, fingeravtryck på mordvapnet och ett sms där mördaren skrivit till offret "jag ska mörda dig". Detta är ett objektivt bevis. Den som inte anser det måste helt enkelt betrakta det hela som en konspiration (någon har manipulerat filmen etc), och då kan man faktiskt inte bara säga "filmen är manipulerad" utan man måste underbygga det påståendet med något annat. Annars blir man inte trovärdig.
Nu tar jag ledigt från denna diskussion och hela dvdforum för ett par dagar! Trevlig helg!
|
|
|

|
|
Postad: 2007-11-30 17:13:01
|
|
|
 |
|
anundi

Medlem

|
citat:
Finns den [den objektiva sanningen] ibland då? Lite då och då? eller hur menar du?
Det han menar är troligen "när den hittas". Den finns, men alltid hittar man inte den, och får då använda praxis och tolkningar.
|
|
Ändrat 2007-11-30 17:13:22 av anundi
|

|
|
Postad: 2007-11-30 17:18:42
|
|
|
 |
|
OP5

Medlem

|
citat: (Fast, man kan skoja till det och prata om tre sidor av varje historia; din, min och den sanna).
Det är väl ungefär så som jag ser det, med förbehållet att ingen besitter den (objektiva) sanna.
citat: "Jag tycker kvadratroten av 2 borde vara ½, in fact, jag tror den är det, så då är den det!" är ett exempel på hur objektiv sanning krockar med med tro och visar hur det skär sig då man får för sig att något är på ett sätt, utan att ta till sig bevis.
Jag är ingen höjdare på matematik skall jag säga men varför är det sant då? Jo därför att man bestämt att det skall vara så. 1+1=2 är inget objektivt påstående enligt mig. Det är bara sant i den bemärkelsen att i princip alla uppfattar att det är så för att man har bestämt det. (Är medveten om att jag drar begreppen objektiv och subjektiv sanning sill sin spets.)
EDIT. går o lägger mig nu. (bor utomlands) motsätter mig redan nu alla påståenden om att jag skulle ha fel
|
|
Ändrat 2007-11-30 17:27:20 av OP5
|

|
|
Postad: 2007-11-30 19:27:23
|
|
|
|  |
|
nin

Medlem

|
citat: Jag väntar fortfarande på något exempel på faktafel i filmen...
Vad sägs om stort sett allt som påstås om 9/11.
"That's the beauty of argument, if you argue correctly, you're never wrong"
|
|
|

|
|
Postad: 2007-11-30 19:46:44
|
|
|
 |
|
Okänt

Borttagen

Okänt!

|
oj, jösses, vilken underbar diskussion! Måste försöka ge mig tid att se på den här filmen så att jag kan kasta mig in i detta. Eller ni kanske inte vill ha mina "lagom" progressiva tankar här? 
"I'll play it and tell you what it is later" --Miles Davis--
|
|
Ändrat 2007-11-30 19:47:19 av
|

|
|
Postad: 2007-11-30 20:05:36
|
|
|
 |
|
Traxx

Medlem

|
Är det någon förutom OP5 som tittat på filmen? Det känns inte som det när man läser tråden. Till skillnad från Michael Moores grejer så ägnar den sig inte särskilt mycket åt att koka ihop saker som känns som bevis villet jag tyckte lyfte den. Det den vill är ju bara att amerikaner ska börja ifrågasätta saker lite mer. Förvånansvärt odogmatisk dokumentär som till skillnad från Moore i slutet inte försöker sälja på folks rädslor utan rundar jäkligt snyggt av med Carl Sagan om den stora skapelsen människan och vår oerhörda potential. Starkt och filantropiskt.
Jag känner inte att filmen försökte sälja en sanning. Den visar mönster som kanske kan vara värda att ta sig en funderare på.
Sedan måste jag säga om hemliga konspirationer; det behövs inga hemligheter för att en "hemlig" elit ska kunna kontrollera ett samhälle, bara ett tillräckligt starkt samhällssystem. Det är ingen som med hemligheter tagit makten över oss. Det är vi som låter det hända. Varje år tas sex av mina månadsinkomster och placeras till elitens förfogande. Hur kunde det ske? Vi har inte blivit satta i skuld i hemlighet. Banksystemet, börserna osv är allt offentlig handling. Det är vi som spelar med därför att vi mycket sällan ifrågasätter. --------------------------------------------------- http://www.martinmunthe.com
|
|
|

|
|
Postad: 2007-11-30 22:50:09
|
|
|
 |
|
anundi

Medlem

|
citat: Jag är ingen höjdare på matematik skall jag säga men varför är det sant då? Jo därför att man bestämt att det skall vara så. 1+1=2 är inget objektivt påstående enligt mig. Det är bara sant i den bemärkelsen att i princip alla uppfattar att det är så för att man har bestämt det.
Det där är faktiskt inte sant, och visar också än mer på att begreppsförvirring råder.
Vi har bestämt att 1+1 = 2, eftersom det är ett axiomatiskt uttryck, och det kvittar om det egentligen vore så att 1+1 = 3 för den delen. Det viktiga är inte vad resultatet är, utan att det är en gemensam bas (ett axiom som accepteras, och bestäms vara beständigt) för aritmetik, och att man sedan bygger vidare på det i (internt) logiska och stringenta resonemang och större och bredare axiom.
Du kan inte prata om objektiv sanning i det fallet, eftersom vi lika gärna kunde ha 1+1 = 3 i syntaxen. Det enda viktiga är begreppen de står för; mängdläran bakom. Den är bevisad och stringent och kan inte (med sans och vett) ifrågasättas. Den kan inte, utan att förändra begreppen och deras inneboende mening, ändras till att betyda "en enhet tillsammans med en till likadan enhet utgör mängden tre av dessa likadana enheter". Visst, all mängdlära utgår från axiom som man helt sonika tar för sanning och accepterar, men det saknar relevans, för sanningen i fråga är oviktig. Så länge man är konsistent i det interna systemet.
Visserligen fick Gödels ofullständighetssatser matematiken/aritmetiken att skaka i grundvalarna i, men det beror inte på axiomen; det beror inte på "den bestämda sanningen" i sig. Det är återigen skillnad på vetenskap och tro.
Visst, du ville dra det till sin spets, men det där var inte ens på samma spjut, i synnerhet inte på väg mot nån spets! 
(Med förbehåll för felaktigheter, orsakade av fredagsmysande i nyinköpta whiskysorter).
|
|
Ändrat 2007-11-30 23:17:50 av anundi
|

|
|
Postad: 2007-12-01 03:15:32
|
|
|
 |
|
OP5

Medlem

|
Må så vara, men mitt spjut är mycket vassare än ditt! HÖ-HÖ-HÖ! Tror nog att du smuttat på whiskeyn under hela den här diskusionen...
citat: Vi har bestämt att 1+1 = 2, eftersom det är ett axiomatiskt uttryck, och det kvittar om det egentligen vore så att 1+1 = 3 för den delen.
Fast det är ju det som är min poäng. Eftersom allt är relativt till varannat i den här värden så har vi varit tvunga att bestämma en massa saker att så här är det för att vi skall ha nåt att förhålla oss till. En förutsättning för att livet skall funka. Men inte kan man kalla det en objektiv sanning. Snarare fiktiv sanning.
Låt oss lämna matematiken. Om vi tänker oss att Kalle går på en väg och möter Stina och de går hem tillsammans, så skulle man kunna tänka sig att det är sant ur ett objektivt sanningsperspektiv. MEN, det vet man aldrig, för så fort någon ser händelsen (inklusive de inblandande) med sina ögon, återberättar den, fotagraferar, videofilmar den, etc, så blir den subjektiv. Därför kan man inte prata om en objektiv sanning. Den kanske finns men när man pratar om/bevittnar/fotar händelsen så blir den subjektiv.
- You're not naive enough to think we live in a democracy are you? (Gordon Gekko, Wall street)
|
|
|

|
|
Postad: 2007-12-01 12:24:58
|
|
|
 |
|
anundi

Medlem

|
citat: Låt oss lämna matematiken. Om vi tänker oss att Kalle går på en väg och möter Stina och de går hem tillsammans, så skulle man kunna tänka sig att det är sant ur ett objektivt sanningsperspektiv. MEN, det vet man aldrig, för så fort någon ser händelsen (inklusive de inblandande) med sina ögon, återberättar den, fotagraferar, videofilmar den, etc, så blir den subjektiv. Därför kan man inte prata om en objektiv sanning. Den kanske finns men när man pratar om/bevittnar/fotar händelsen så blir den subjektiv.
För det första: Allt är inte relativt. För det andra: Allt är inte relativt.
Jamen okokok, vi ska väl enas om att det är ok att tro befängda saker och att kunna/behöva backa upp dem är oviktigt. Nej, det räcker med att säga "men jag tror så och du kan inte bevisa nåt, för vad som är sant för dig är nödvändigtvis inte sant för mig". Verkar ju vettigt.
Eller menar du att man inte kan hävda att Stina och Kalle gick hem tillsammans? Även fast du postulerade det, även fast du utgick från det?
Det FINNS relativa skeenden och subjektiva uppfattningar, men INTE i fråga om saker som går att bevisa, som t.ex. axiomatiska system som matematiken. Att ens försöka hävda annat där, även om du vill lämna det nu, är så knäppt så man tappar intresset.
En lite förvanskad och förvirrad relativism, tycker jag, och inte alls relevant då det faktiskt FINNS ett svar på frågan. (Det fanns en omfattande konspiration, eller så fanns den inte).
Kan vi, för att belysa några poänger, ta månlandningskonspirationsteorierna som exempel? Det finns ett gäng foliehattar som hävdar att månlandningen aldrig ägde rum. Andra hävdar att det visst skedde.
Kan då de som hävdar att den aldrig ägde rum sägas ha en egen sanning, även om det finns en objektiv sanning; att månlandningen ägde rum? Kan man säga "ni har båda rätt"? Så tolkar jag dina argument.
Trots bevis och argument som stödjer det, menar du (som jag fortfarande tolkar det) att det är relativt så till den grad att bevisen inte har någon betydelse, att bara din egen uppfattning, oavsett bevis, spelar roll.
Jag vill verkligen förstå hur du menar.
Det du pratar funkar bara då det är tal om åsikter, smak, uppfattningar, tro eller andra "mjuka" värden, som t.ex. värderingar, där det personliga färgar och skapar subjektiva bedömningar.
Att ens närma sig matematiken med dessa argument visar ju att man har fått relativismen om bakfoten och antagligen blandar ihop saker och ting.
Läs mer om värderelativism och relativism.
Bara för att det finns relativa värden och värderingar, betyder det inte att ALLT är relativt!
|
|
Ändrat 2007-12-01 12:25:29 av anundi
|

|
|
Postad: 2007-12-01 13:30:56
|
|
|
 |
|
OP5

Medlem

|
citat: För det första: Allt är inte relativt. För det andra: Allt är inte relativt.
Jamen okokok, vi ska väl enas om att det är ok att tro befängda saker och att kunna/behöva backa upp dem är oviktigt. Nej, det räcker med att säga "men jag tror så och du kan inte bevisa nåt, för vad som är sant för dig är nödvändigtvis inte sant för mig". Verkar ju vettigt.
Eller menar du att man inte kan hävda att Stina och Kalle gick hem tillsammans? Även fast du postulerade det, även fast du utgick från det?
Jo, vi kan enas här. Man kan definitivt hävda det, och man kan tom hävda att det är sant. Men för den sakens skull behöver det inte vara en objektiv sanning.
citat: Det FINNS relativa skeenden och subjektiva uppfattningar, men INTE i fråga om saker som går att bevisa, som t.ex. axiomatiska system som matematiken. Att ens försöka hävda annat där, även om du vill lämna det nu, är så knäppt så man tappar intresset.
Jag har tappat intresset, men argumenterar emot för att jag inte vill att du skall få sista ordet eftersom du hela tiden skriver att jag har fel och missuppfattar, och sen kommer med en massa motargument grundat på missuppfattningen.
citat: (Det fanns en omfattande konspiration, eller så fanns den inte).
För mig är detta ett barns förenkling av verkligheten.
citat: Kan vi, för att belysa några poänger, ta månlandningskonspirationsteorierna som exempel? Det finns ett gäng foliehattar som hävdar att månlandningen aldrig ägde rum. Andra hävdar att det visst skedde.
Kan då de som hävdar att den aldrig ägde rum sägas ha en egen sanning, även om det finns en objektiv sanning; att månlandningen ägde rum? Kan man säga "ni har båda rätt"? Så tolkar jag dina argument.
Trots bevis och argument som stödjer det, menar du (som jag fortfarande tolkar det) att det är relativt så till den grad att bevisen inte har någon betydelse, att bara din egen uppfattning, oavsett bevis, spelar roll.
Jag säger ÅTERIGEN att det kan finnas en objektiv sanning, men den är ganska ointressant att diskutera eftersom ingen människa besitter den, i synnerhet när man talar om en dokumentärfilm. För att alla människor och dess handlingar, tankar, prat i sin natur är subjektiva. Så de enda sanningarna vi har att förhålla oss till är hur vi uppfattar något och hur andra uppfattar det. PUNKT!
För mig är detta ganska klart. Är det fler som inte förstår hur jag menar? (ej nödvändigtvis håller med)
Jag gör inte anpråk på att företräda relativismen. Jag använder mig bara av ordet helt fristående. Har mycket begränsad kunskap om Einstein.
edit. att posta externa länkar är meningslöst om de är menade för mig. orkar inte läsa.
|
|
Ändrat 2007-12-01 13:35:03 av OP5
|

|
|
Postad: 2007-12-01 15:09:29
|
|
|
 |
|
nin

Medlem

|
Håller inte med om mycket i dina inlägg OP5. Verkar som du skriver om verkligheten kring fakta och sanningar för det ska passa dig i denna diskussionen (d v s så du slipper erkänna du hade fel).
|
|
|

|
|
Postad: 2007-12-01 15:16:29
|
|
|
 |
|
OP5

Medlem

|
Helt OK att du inte håller med, men du förstår i alla fall ungefär hur jag resonerar?
Att jag anpassar mina argument är väl ganska självklart...De är ju min sanning (inte nån objektiv sanning)
|
|
|

|
|
Postad: 2007-12-01 17:50:46
|
|
|
 |
|
nin

Medlem

|
Nja, förstår inte alls faktiskt. Bara för du aldrig sett att jorden är rund gör ju inte detta att faktum är att den är rund (eller oval då). Såg inte klart på filmen, eftersom jag fann den så grymt felaktig och överdriven, men sättet att vinkla saker extremt mkt och blunda för fakta, är ju inget som ska ses som "en annan vinkel av sanningen" utan som en medveten lögn.
|
|
|

|
|
Postad: 2007-12-01 18:24:40
|
|
|
 |
|
anundi

Medlem

|
citat: Man kan definitivt hävda det, och man kan tom hävda att det är sant.
Men det blir inte sant för att du tror det. Punkt slut.
Du kan tro att det är sant, men det blir inte sant bara därför. För dig blir det det, men inte i verkligheten.
Vilket också betyder att även om många konspirationsteoretiker tror på sina egna befängda idéer, så måste de inte vara sanna i verkligheten (bara i deras egna huvuden) bara för att de tror på dem.
Jag hoppas verkligen du håller med om det.
Men när du skriver:
citat: Jag säger ÅTERIGEN att det kan finnas en objektiv sanning, men den är ganska ointressant att diskutera eftersom ingen människa besitter den, i synnerhet när man talar om en dokumentärfilm. För att alla människor och dess handlingar, tankar, prat i sin natur är subjektiva. Så de enda sanningarna vi har att förhålla oss till är hur vi uppfattar något och hur andra uppfattar det. PUNKT!
... så ser man att du fortfarande tror att en uppfattning eller tro på något automatiskt också gör det sant. Det du säger är att det inte spelar nån roll om det den här dokumentären ville säga är sant, eller egentligen säger du väl att den är sann för dem som tror på den.
Vilken härlig "alla-får"-värld! Ingen behöver beskyllas för att ha fel, ingen måste kännas sig tvungen att kunna bevisa eller backa upp påståenden, eftersom man ändå har sin egen världsbild och sanningsramar, och alla har rätt, i sin egen värld.
Konspirationer finns! Eller inte. Beroende på vem vi frågar. Men hur det egentligen ligger till, det spelar ingen roll, för vi har alla egna sanningar, och ingen kan säga att nån annan som tror nåt hände har fel.

|
|
Ändrat 2007-12-01 18:28:13 av anundi
|

|
|
Postad: 2007-12-01 19:42:33
|
|
|
 |
|
nin

Medlem

|
OP5, är det en "objektiv" sanning att förintelsen har inträffat lr är det också något som inte finns någon sanning kring?
|
|
|

|
|
Postad: 2007-12-02 00:58:36
|
|
|
 |
|
OP5

Medlem

|
För dem som tror på förintelsen och dess bevis så är det ju sant. För dem som förnekar den är det ju inte sant. Så enkelt...
Ja, anundi, du är ganska är ganska bra på att lägga ord och påståenden i min mun. Tror inte vi kommer så mycket längre. Vill ni tro att det finns EN objektiv sanning som kan bevisas och därmed ej ifrågasättas så är det upp till er. Jag tycker det är naivt. Det blir mitt sista inlägg i debatten.
|
|
Ändrat 2007-12-02 01:00:12 av OP5
|

|
|
Postad: 2007-12-02 02:27:35
|
|
|
 |
|
anundi

Medlem

|
citat: För dem som tror på förintelsen och dess bevis så är det ju sant. För dem som förnekar den är det ju inte sant. Så enkelt...
Men det finns likafullt ett facit, även om det skulle dyka upp ett gäng som börjar hävda (och faktiskt helhjärtat tror) att Förintelsen betydde att alla svenskar fick godis 24/7. Att de tror det, det gör inte den verkliga objektiva sanningen mindre sann.
citat: Vill ni tro att det finns EN objektiv sanning som kan bevisas och därmed ej ifrågasättas så är det upp till er.
Det finns bara en objektiv sanning (antingen skedde Förintelsen eller inte)! Däremot finns det flera subjektiva. Förstår du skillnaden? Du kan ju inte på allvar mena att alla alternativ faktiskt skedde (förutsatt att du inte pratar om sannolikhetsprinciper i ett oändligt universum)?
Det gör du nog inte, men samtidigt menar du ju att "allt är sant". Man kan TRO att det som inte är fallet faktiskt är sant, men det gör det inte sant på riktigt. Kom igen nu!
Du måste ju skämta med oss! Något är fel här... Antingen driver du med oss nu, eller så har du faktiskt fått begreppen om bakfoten. Allvarligt talat!
Jag håller med dig om subjektiva sanningar, helt klart. MEN, deras existens utesluter inte objektiva dito.
|
|
Ändrat 2007-12-02 02:33:42 av anundi
|

|
|
Postad: 2007-12-02 03:44:03
|
|
|
 |
|
OP5

Medlem

|
Ett SISTA inlägg eftersom du uppenbarligen har svårt att läsa korrekt...läs vad jag skriver innan du börjar skriva.
citat: Vill ni tro att det finns EN objektiv sanning SOM kan bevisas och därmed ej ifrågasättas så är det upp till er.
Du måste läsa hela meningen. Jag har aldrig förnekat (läs tidigare, åter igen) suck!, att det kan finnas en objektiv sanning, men eftersom ingen människa besitter den/kan göra anspråk på den, så är den ointressant att diskutera i bevissammanhang, tex runt en dokumentär. Så den enda vi har att förhålla oss till är subjektiva sanningar och bevis. Därför ÄR "Sanningen" som begrepp som vi använder den relativ.
Edit. Du gör samma fel om och om igen. Du misstolkar vad jag skriver och sen kommer du med ett långt stycke motargument baserat på den feltolkning.
|
|
Ändrat 2007-12-02 03:47:26 av OP5
|

|
|
Postad: 2007-12-02 09:16:38
|
|
|
 |
|
Okänt

Borttagen

Okänt!

|
Till de som faktiskt är intresserade av vad som sägs i Zeitgeist, vill jag rekommendera följande klipp på Youtube, som jag tycker på ett bra sätt anknyter till filmens tredje del. Den om hur banksystemet är konstruerat och hur detta tenderar att förpassa människor till en livslång skuldsättning och konsekvenserna av sådant tillstånd:
www.youtube.com/watch?v=949qqk4WmRo
Eftersom vi befinner oss i ett filmforum, passar jag på att tipsa om en dokumentär jag såg för en tid sen som heter "Maxed out", där ämnet också tas upp fast med fokus på ett mer personligt plan:
www.imdb.com/title/tt0762117/
Sen en direktlänk till Zeitgeist på Google Video, så ni kan se filmen i helskärm:
video.google.com/videoplay?docid=5547481422995115331
Och slutligen ett bra citat av Jimmy Hendrix hämtat från filmen, som ni som inte bemödat er att se den från början till slut kanske har missat: "When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace". Det tycker jag inkapslar ganska väl min tolkning av vad filmen vill säga. Men vill man stirra sig blind på enskildheter, går naturligtvis det också bra. __________________________________ The Real News Zeitgeist
|
|
Ändrat 2007-12-02 09:19:48 av
|

|
|
Postad: 2007-12-02 16:47:33
|
|
|
 |
|
nin

Medlem

|
För dom som gillar Zeitgeist så kan jag rek en annan "kvalitetsfilm" i samma genre, Loose change http://en.wikipedia.org/wiki/Loose_Change_(video)
|
|
|

|
|
Postad: 2007-12-03 22:19:49
|
|
|
 |
|
CJ Åkerberg

Medlem

|
Jag måste be om ursäkt. Jag skrev tidigare i tråden att:citat: Zeitgeist är skräp, plain and simple.
Det var inte meningen att vilseleda någon i sällskapet, därför tar jag och korrigerar min tidigare kommentar med följande uttalande:
Zeitgeist är TENDENTIÖST skräp, plain and simple.
Så, skönt att få lätta sitt hjärta lite. Mot inläggets egentliga syfte... För övrigt kan det kanske passa sig att ni går och hämtar något att dricka och sedan sätta er tillrätta, för det här blir ett långt inlägg.
Bakgrund OP5 avslutade ett av de tidigare inläggen med följande kommentar:citat: Jag väntar fortfarande på något exempel på faktafel i filmen...
Så här i efterhand kanske man kan tycka att jag borde ha läst kommentaren och letat upp ett faktafel från "dokumentären" och fått saken ur världen... Men här har ni killen som inte alltid tänker 'outside the box', så här följer en liten genomgång av de första dryga 12 minuterarna av del 2 av Zeitgeist. Bara 12 minuter säger ni? Ja, efter 12 minuter kunde jag till slut inte stålsätta mig mot dumheterna, klantigheterna, idiotierna och den flagranta cynismen som den här... "dokumentären" utstrålar. Häng me'!
Genomgång av Zeitgeist part II - All The World's A Stage Via det här videoklippet, som består av endast del två av totalt tre delar, har jag granskat Zeitgeist utifrån hur man a) hanterar källor och fakta samt b) presenterar detta.
Generellt sett så slås man ganska raskt av hur extremt tendentiöst man inleder del 2. I dryga tre minuter öser man på med citat från denna ödesdigra dag om "it sounded like an explosion", "the building looked like it was demolished" och så vidare. Visst, inte osanning eftersom det "bara" är citat men nog kan man ana en antydan om vad de som gjort filmen vill plantera i åskådaren.
'Myten' om 11/9 och första missen Direkt efter denna inledning presenteras följande text, ordagrant:
citat: "The 911 Myth: 19 Hijackers, directed by Osama B. Laden, took over 4 Commercial Jets with box cutters and, while evading the Air Defense System (NORAD), hit 75% of their targets. In turn, W. Trade Towers 1, 2 & 7 collapsed due to structural failure through fire in a "pancake" fashion, while the plane that hit Pentagon vaporized upon impact, as did the plane that crashed in Shanksville. The 911 Commission found that there were no warnings for this act of Terrorism, while multiple government failures prevented adequate defense"
Här ser vi första, uppenbara snedsteget - The 911 Commission found that there were no warnings... är en ren och skär lögn. Till och med ett helt kapitel är ägnat åt de varningar som förekom under början av 2001. Sidorna 254 till 277 av kommissionens rapport ägnas åt att gå igenom vad man visste innan attackerna och vilka som nåddes av denna information. Kapitlets namn är passande nog ett citat från George Tenet, f.d. CIA-chefen, "The system was blinking red".
Finansieringen - att välja sina källor Denna textmassa leder också in dokumentären på dess första del, där man bland annat tar upp finansieringen av attacken. Framför allt riktar man sig in på en påstådd koppling mellan Pakistans säkerhetstjänst och en av kaparna, Mohammed Atta. Man säger också att "no inquiry was ever made as to why General Ahmad ordered $100k to be sent to Mohammed Atta". För det första är det intressant att man inte tar upp källan till denna bit av information; Indien. Kanske för att Indien inte direkt har ett vänligt förhållande till Pakistan och att det är en väldigt skakig rapportering? En komplett genomgång av hela affären kan läsas här.
Spåren av pengar - "Dokumentär" vs. verkligheten En liten textsnutt upplyser oss om att 11/9-kommissionen ansåg att det var "of little significance" att följa varifrån pengarna till attacken kom ifrån. Detta är ytterligare en lögn, uppenbart för den som orkar öppna kommissionens rapport och bläddra till innehållsförteckningen och kolla upp sidnumret för kapitlet "A Money Trail?" (s. 169 för övrigt)
Fem sidor ägnas åt finansieringen av attacken och här slår kommissionen fast att, trots att det är något oklart var alla pengar kom från, har man "... a general idea of how al Qaeda financed itself during the period leading up to 9/11". Detta leder in på kostnaden för attacken (400 000-500 000 USD) samt det faktum att "... It does not appear that any government other than the Taliban financially supported al Qaeda before 9/11". Men, som sagt, det får man endast på om man besvärar sig med att kolla upp källan.
De påhittade kaparna - Det finns bara en Svensson i Sverige När jag skrev "tendentiöst" i början är det inte bara för att vara von oben utan också för att försöka ge en bild av hur man arbetar i denna... "dokumentär". Ett exempel följer på ekonomidiskussionen; en röst, vi vet inte vems eller i vilket sammanhang, säger "although we are told that four or five of the alledged hijackers...", alltså "påstådda kaparna" med undermeningen att de inte alls var kapare.
Fantomcitatet följs upp av ytterligare en oidentifierad röst, troligen kungen av "truthers” - Alex Jones, som förlöjligare det faktum att man "säger" sig ha hittat en av kaparnas pass i rasmassorna. Hur kan saker överleva en flygplanskrasch? Foton, kreditkort, smycken, skor, plånböcker... listan fortsätter.
Något som verkar vara kärnan i argumentationen kring överlevande kapare är rapporter som dök upp om namngivna kapare som sades vara i högsta grad levande. Som exempel tas en BBC-artikel (Hijack 'suspect' alive and well) och en The Telegraph-artikel (Revealed: the men with stolen identities, båda från 23 september.
- När det kommer till The Telegraph-artikeln "glömmer man" att säga att tidningen uttryckligen skriver att kaparna använt sig av de namngivna männens identitet. Däremot har man ingenting emot att använda sig av ett foto på en av de verifierade kaparna
- BBC-artikeln ackompanjeras av en länk till redaktörens egna blogg där man förklarar artikelns ursprung och varför det blev fel så tidigt inpå händelserna. Gissa om detta nämns i Zeitgeists inslag...
Mycket text, vi fortsätter med ytterligare inlägg strax. ______________________________ CJ Åkerberg, recensent dvdforum.nu Now, isn't an agnostic just an atheist without the balls? - Stephen Colbert
|
|
Ändrat 2007-12-04 00:04:56 av CJ Åkerberg
|

|
|
Postad: 2007-12-03 23:38:52
|
|
|
 |
|
nin

Medlem

|
Mkt bra inlägg CJ, och spiken i kistan IMO. 
|
|
|

|
|
Postad: 2007-12-03 23:45:32
|
|
|
 |
|
CJ Åkerberg

Medlem

|
Forts: De påhittade kaparna - Det finns bara en Svensson i Sverige Efter hänvisningen till de två artiklarna om män med samma namn som kaparna (samt visandet av fotot på en av de riktiga kaparna) presenterar man en text där det står, ordagrant, "At least 6 of the 'Hijackers' are still alive. FBI has to this day not revised their list...". Jaha, minst sex kapare alltså? Varifrån kommer den siffran? Varför skulle FBI uppdatera listan över kapare om det inte vore... för... att... ja just det, 19 kapare dog och man vet vilka de är. Dessutom har Saudiarabien konfirmerat de femton saudiska kaparnas identitet (USA Today: Official: 15 of 19 Sept. 11 hijackers were Saudi). Som en liten passus kan man nämna att de fyra namn som nämns i "dokumentären" är namn som inte direkt är ovanliga i arabiska sammanhang vilket ytterligare spär på risken för sammanblandning.
Osama & Kaparna - Love is such a strong word Lögnen om de levande kaparna upprepas i nästa segment då man påstår att "No Evidence has ever linked any of the alive or dead 'Hijackers' to Osama Bin Laden". Återigen slår vi upp kommissionens rapport, den här gången till sidan 155:
citat: Bin Ladin also soon selected four individuals to serve as suicide operatives: Khalid al Mihdhar, Nawaf al Hazmi, Khallad, and Abu Bara al Yemeni.
Khalid al Mihdhar befann sig på American Airlines #77 som kraschade in i Pentagon, på samma plan fanns också Nawaf al Hazmi.
Osama-videon - förstoringsmagi Förutom att hävda att kaparna fortfarande lever och aldrig har haft kontakt så vill man antyda att det inte alls är säkert att Bin Ladin tagit på sig skulden för attacken, något som motsägs av den uppsjö av citat där Bin Ladin och al Qaeda kommenterar, och tar på sig, attackerna.
Och förresten är det inte Osama på den första videon som dök upp efter 11/9-attackerna, mannen på bilden har för bred näsa och har för mörk hy. Detta kan man säga utifrån en suddig video, tagen med undermålig utrustning och som sedan förstorats och behandlas. För folk i ett teknikforum torde problemet med den hanteringen vara förhållandevis uppenbart. Den här jämförelsen kanske gör det lite lättare?
Passus: först 10 minuter in presenteras en viss Michael Ruppert för oss. Man kan ana att han har varit en av de fantomröster som fram tills nu varit okända för oss. Han presenteras som "former Los Angeles police officer", där "former" innebär att han slutade 1978. Det är lite oklart när han påbörjade sin nuvarande bana som konspirationsteoretiker för sin egen publikation From The Wilderness. Åter till ämnet...
Den ödesdigra dagen - Bush & Salem Bin Laden gnuggar sig bland 500 andra En av de största indicierna, om man får tro de otal konspirationsteorier som finns där ute iaf., som pekar mot en konspiration är det faktum att Bush Sr. mötte upp med Salem Bin Laden (en av Osamas femtio syskon) på morgonen 11/9. Återigen finns fakta som man undviker att nämna. Som den lilla, lilla detaljen att det fanns ungefär 498 andra personer på detta möte, ett investerarmöte arrangerad Carlyle Group på Ritz Carlton Hotel i Washington.
Pentagon under attack - hur kan ett ägg inte göra hål på en sten, va'?! Vi närmar oss bristningsgränsen för vad jag kan stå ut men det finns fortfarande en del intressanta "godbitar" att gräva fram ur... "dokumentären".
Pentagon-delen inleds återigen med en hög med lösryckta citat från fantomröster, komplett med en datoranimation, ursprung okänd, som visar kraschen som om planet skulle vara en massiv stålklump som "borde" penetrera Pentagons väggar med vingar och allt intakt.
Därefter hävdas det att kaparen som spakade American Airlines #77 skulle varit en usel pilot ("He didn't care about the fact that he couldn't get through the course", sagt av en flyginstruktör). Att göra en kraftig sväng (270 grader enligt "dokumentären", 360 grader enligt NTSB, PDF-länk) ska tydligen vara extremt krävande av en oerfaren pilot enligt "dokumentären". Frågar man däremot folk som kan något om flygning blir svaret något annorlunda:
citat: "Again, there is ample proof (just check out this link: Chapter 7 of the 9/11 Commission Report [anm: PDF-varning] but I suggest you read all the 585 pages of it) that all hijackers involved had at least private pilot licences, and those who hit their intended target had a commercial licence. If they were deemed to be barely average, it means that they were barely average by FAA standards, which are not so low… So not being able to shoot an ILS approach to within X degrees of precision, doesn’t necessarily mean that you can’t make uncoordinated turns and suicidal dives." [Källa:Giulio Bernacchia, pilot med 27 års erfarenhet (PDF-varning)]
Således råder det en del tveksamheter gällande påståendet om dels flygningen i sig och dels åsikten om pilotens kunskaper. För övrigt finns det en intressant vy över anflygningen som kanske tydligare än något annat visar varför den här delen av Pentagon träffades.
Ungefär här stängdes denna... "dokumentär" av och, Pastamonster willing, kommer aldrig någonsin ses igen.
Avslutning - Quod Erat Demonstrandum Den ursprungliga ansatsen till den här undersökningen var att gå igenom hela Zeitgeist, något som visade sig vara rent fysiskt omöjligt. Vad den snabbt reviderade ansatsen istället blev var just det tidigare nämnda förfrågan om faktafel i... "dokumentären".
Om vi bortser från flagranta antydningar, uteslutande av relevant fakta, misstolkningar och, troligen, ren och skär dumhet återstår det, föga förvånande, rejäla faktafel: "bristen" på varningar, kapare som lever, kaparnas kontakt med Bin Ladin är bara några av de mer uppenbara felen. QED, VSB och så vidare...
Slutligen; vad jag önskar mig i julklapp, så där lite abstrakt, är gåvan utav källkritik till resten av mänskligheten, dessutom en förmåga att lika kritiskt granska sina egna påståenden som de "etablerades". ______________________________ CJ Åkerberg, recensent dvdforum.nu Now, isn't an agnostic just an atheist without the balls? - Stephen Colbert
|
|
Ändrat 2007-12-03 23:48:00 av CJ Åkerberg
|

|
|
Postad: 2007-12-04 00:01:37
|
|
|
 |
|
CJ Åkerberg

Medlem

|
För att citera Dr. Cox i Scrubs: I love this moment so much that I want to have sex with it (videon för den som ej sett).
För länge, länge sedan, långt tillbaka i juni i år skrev jag en liten blänkare om just det här med konspirationer och då specifikt 11/9-konspirationer. Det var via det inlägget jag lyckades återfinna en av de bästa sammanfattningar med problemen kring "den stora konspirationen".
Det krävdes att de barnsliga och, allt som oftast, briljanta herrarna Matt Stone och Trey Parker gav sig an ett kärt samhällsfenomen; Del 1 och del 2 av The Mystery of the Urinal Douche
Om jag hittar citaten från videon åker de upp här, tills dess får ni helt enkelt klicka på länkarna om ni vågar. Garanterat konspirationsfritt... or is it?  ______________________________ CJ Åkerberg, recensent dvdforum.nu Now, isn't an agnostic just an atheist without the balls? - Stephen Colbert
|
|
Ändrat 2007-12-04 00:02:08 av CJ Åkerberg
|

|
|
Postad: 2007-12-04 04:36:41
|
|
|
 |
|
DVDFreak

Medlem

|
Som alltid skall man ta denna typ av "dokumentärer" med en nypa salt eller två. Att det fanns en hel del saker som inte stämmer tvivlar jag inte alls på. Att sedan han som gjorde filmen faktiskt själv säger att man inte ska se den som sanning utan att man skall ta reda på det själv tycker jag pekar på att han vill få folk intresserade. Inte att man ska se filmen som den enda sanningen. Något man borde ge honom en eloge för.
Tycker det är synd att du (CJ) lyckats undvika de enligt mig 2 största sakerna som pekades ut i filmens andra del. Varför kollapsade hus 7 samt hur kunde minst ett plan gå upp i rök... bokstvligen talat (har inte läst något om Shanksville planet).
Nu är jag inte en konspirationsteoretiker men att länka till material som släppts via en kommision tillsatt av den regering som konspirationsteorin handlar om kanske inte är den källa man bör använda sig av om man vill motbevisa teorin. Detta gäller ju även länkar som använder sig av ovan sagda kommisions rapport. Svårt att se att en teoretiker kan övertalas/överbevisas med material från hin håle själv.
|
|
|

|
|
Postad: 2007-12-04 10:15:32
|
|
|
 |
|
alx

Medlem

|
WTC hus 7
http://wtc7lies.googlepages.com/introduction
Shanksville
http://wtc7lies.googlepages.com/flight93shanksvillesummaryofevidence%2Cman
Men som jag sa tidigare, inget bevisar ju egentligen något tills man fysiskt ser bevisen själv. Om ens då.
...but even worse, it releases Satan
|
|
Ändrat 2007-12-04 10:16:44 av alx
|

|
|
Postad: 2007-12-04 10:46:33
|
|
|
 |
|
Zardoz

Medlem

|
Märkligt att folk tror på sådana teorier. Hur kan man ens tro på att hundratals vanliga personer ska kunna hålla så pass omfattande lögner hemliga?
I Sverige kan man inte gå på krogen utan att bli fotograferad av journalister, men USA kan alltså dussintals brandmän inför tusentals vittnen och kameror sluta släcka elden för att i stället riva det brinnande huset..... Att folk ens ödslar tid på sådana ideer.
|
|
|

|
|
Postad: 2007-12-04 10:49:02
|
|
|
 |
|
CJ Åkerberg

Medlem

|
Kan kommentera WTC7 och DVDFreaks kommentar senare under dagen, sitter på jobbet nu så det får bli lite kort:
Förutom alxs länk så kan man bl.a. läsa Wikipedias sida eller 911Myths.com.
Sen, utav princip, tar jag avstånds av alxs farliga flörtande med solipsismen  ______________________________ CJ Åkerberg, recensent dvdforum.nu Now, isn't an agnostic just an atheist without the balls? - Stephen Colbert
|
|
Ändrat 2007-12-04 10:51:30 av CJ Åkerberg
|

|
|
Postad: 2007-12-04 14:35:26
|
|
|
 |
|
Okänt

Borttagen

Okänt!

|
Man måste beundra energin hos dessa korstågsfarare som kuskar runt mellan forum i när och fjärran i sitt sökande efter trolösa konspirationsteoretiker. Samtidigt är det nästan så man får dåligt samvete att vi inte kunnat tillhandahålla någon här. Det bästa jag själv kan erbjuda är min skepsis gentemot en del förklaringar. Jag hade nog upplevt det som frustrerande att ständigt gripa i luften efter en meningsmotståndare som aldrig materialiserar sig. Ändå har det gjorts idoga försök att locka fram dem med hjälp av mer eller mindre subtila provokationer, fast det är lite sorligt att man inte lyckas uppbåda bättre argument än de vi hittills sett. Och när det gäller de senaste i raden slås jag av ungefär samma tanke som DVDFreak, att man borde vilja förekomma kritik från dessa imaginära meningsmotståndare, genom att i absolut sista hand referera en så hårt kritiserad rapport. Det måste väl gå att hitta något bättre om man googlar "9/11 debunk"?
Sen gör förstås sidekicken nin sitt bästa för att hejja på dessa "sanningssägare", med sina oftast mindre konstruktiva kommentarer. Fast han fyller rollen väl och förtjänar ett lite plus i marginalen för det. Nästan synd att han inte passade på att kalla någon Hitler när han ändå var i farten med att använda Förintelsen som liknelse. Det hade verkligen varit som Sideshow Bob och hans kratta. Men det blir väl lätt så när man vägrar orientera sig i ett ämne innan man tar nästa steg i en diskussion. Man får den där jädra krattan i huvudet igen.
Till sist en annan tanke jag slås av när jag följer utvecklingen av tråden. Eller snarare bristen på utveckling, eftersom diskussionen nästan uteslutande handlar om de minuter av den nästan två timmar långa filmen som handlar om 9/11. Det är tydligt att teorierna kring dessa händelser anses mest provocerande. Jag delar den uppfattningen, men ställer mig frågan om det förhåller sig så i andra delar av världen. Jag föreställer mig att man i mer sekulära samhällen som vårt, förmår handtera påståendena i filmens första del mer rationellt och sakligt jämfört med i tex filmens hemland. Kristna fundamentalister som i mer bokstavlig mening kan ses som korstågsfarare, gissar jag blir oerhört arga av något som kan rubba deras bild av den kristna religionen. Själv tenderar jag att också här sälla mig till agnostikerna (ang. din signatur CJ: I guess I lack balls ), men man kan fråga sig om teorier som förutsätter lögner från en statsmakt, väcker mindre anstöt i ett land som USA där man sett den ljuga förrut. Man är helt enkelt luttrad och möjligen mer cynisk och kanske har detta bidragit till att teorierna kring 9/11 fått luft under vingarna.
Hur som helst är ingen tvungen att tro på allt eller ens något i filmen, men det är beklagligt att vissa verkar oförmögna att se helheten i filmen och reflektera över vad man vill säga. __________________________________ The Real News Zeitgeist
|
|
Ändrat 2007-12-04 14:42:14 av
|
168 svar och 8516 visningar sedan 2007-11-19 11:41:05
|
Sidor:
1 2 [3] 4 5
|
|
|
|
Aktivitet: 0 medlem(mar) varav 0 anonym(a) samt 214 gäst(er)
|
|