|
|

|
|
Postad: 2006-01-31 17:29:10
|
|
|
 |
|
franken

Medarbetare

|
Ganska väntade nomineringar överlag. Personligen gillade jag Sin City skarpt och hade hellre sett den framför Crash som bästa film. Synd att båda inte blev nominerade dock.
Förövrigt är det väldigt roligt att Michelle Williams fick en nominering. Får hålla tummarna för henne även om jag inte tror att hon har någon större chans.
|
|
Ändrat 2006-01-31 18:02:58 av franken
|

|
|
Postad: 2006-01-31 17:36:40
|
|
|
 |
|
hotshot

Medlem

Online!
|
JLI: Håller bitvis med dig om William Hurt, men tycker det är riktigt märkligt att den rollen räcker till en oscarnominering. Visst är hans överdrivna superskurk ett medvetet val både från hans och Cronenbergs sida. Jag kan även sträcka mig till att han utför jobbet hyfsat bra, men jag vidhåller att hans karaktär var det sämsta i den filmen. Det känns som en enkel och endimensionell figur som inte kräver mycket av skådespelaren och jag tycker att det borde krävas en hel del mer för att kunna bli nominerad.
Sedan att han gör en roll som ligger en bit ifrån andra roller han gjort borde inte påverka.
Tycker att det allt är lite roligt att Michelle Williams får en nominering samma år som hennes gamla ärkerival blir nominerad till en Razzie ______________________________ Stupid bug! You go squish now! Out... for... a... walk... bitch. Bored Beyond Belief
|
|
Ändrat 2006-01-31 17:39:36 av hotshot
|

|
|
Postad: 2006-01-31 18:02:51
|
|
|
 |
|
eLGee

Medlem

|
Den största besvikelsen måste väl ändå vara att Shane Black inte blev nominerad för bästa manus efter förlaga? Visst, de nominerade är riktiga tungviktare, men jag tycker ändå att "Kiss Kiss Bang Bang" borde fått en plats där.
Now press "Execute"!
|
|
|

|
|
Postad: 2006-01-31 18:08:00
|
|
|
 |
|
Walentine

Medlem

|
BROKEBACK MOUNTAIN!!!
WHOHO! säger jag bara. Vinner denna finns det rättvisa även i Hollywood.
Jag hoppas att både Heath Ledger och Jake Gyllenhaal vinner. De är värda en liten Oscar för prestationerna i den rullen. Äh, den ska vinna alla nomineringar
|
|
|

|
|
Postad: 2006-01-31 19:01:16
|
|
|
 |
|
JLI

Medlem

|
hotshot: Det kan upplevas som den sämsta karaktären, ja, men också som den mest... udda. Och det är just därför som man reagerar, just för att karaktären avviker så pass mycket från de två stereotyper som tidigare målats upp i filmen. Det vill säga, de hänsynslösa skurkarna och de stackars offrena. Därför blir en karaktär som Hurts väldigt förvirrande, eftersom den inte riktigt hör hemma hos någon av ovanstående kategorier. På samma sätt som Viggos karaktär. Hurt blir alltså en form av karikatyr på både sig själv som skådis, de karaktärer som finns i filmen och traditionella maffiabossar på film.
Dessutom är det klassisk Cronenberg att inte följa normala dramaturgiska grepp och där vi väntar oss en rejäl uppgörelse med någon som är hundra gånger läskigare än Ed Harris' karaktär får vi istället... en flummig William Hurt. Ett fruktansvärt roligt sätt att avsluta en sådan film på, utan att för den delen förlora dess poänger. Därför har jag svårt att se Hurts karaktär som mer endimensionell och tråkig än de andra karaktärerna (främst de andra skurkarna, som passar betydligt bättre in i den beskrivningen), utan som ett mycket effektivt antiklimax som, på flera plan, vänder upp och ner på våra naturliga förväntningar. Helt klart en av filmens största förtjänster, eftersom den i övrigt är väldigt "Hollywoodsk" i sitt utförande. Därför är det skönt med lite "Cronenberg-flumm" i slutet, även om jag kan tänka mig att man inte gillar det om man ser på filmen enbart som en mer traditionell amerikansk produktion.
// Jon Lindblom, dvdforum.nu
To evolve as an individual you have to think for yourself and question authority. Learn to think outside of lines and push your boundaries. Take yourself where you haven't been before.
|
|
|

|
|
Postad: 2006-01-31 19:31:25
|
|
|
 |
|
hotshot

Medlem

Online!
|
JLI: Nja, jag förstår vad du menar och håller med i mycket. En av sakerna som gjorde att jag tyckte väldigt mycket om filmen var just den medvetna blandningen av någonslags vardagsrealism och "hollywood".
Men mitt problem med oscarsnomineringen och det jag mest syftade på med endimensionell var inte huruvida karaktären passade in i filmen eller vad karaktären gjorde för filmen, utan just att hans roll kändes för liten och för enkel att spela för att förtjäna en sådan belöning.
Alltså jag tycker att det för en oscarsnominering krävs en svårare roll. ______________________________ Stupid bug! You go squish now! Out... for... a... walk... bitch. Bored Beyond Belief
|
|
|

|
|
Postad: 2006-01-31 19:43:36
|
|
|
 |
|
JLI

Medlem

|
Men varför ska man rycka ut en karaktär ur sitt sammanhang - det vill säga filmen - i bedömningen? Då står man ju inför en salig röra av enskilda fragment, istället för sammanhängande helheter. Grejen med William Hurt i "A History of Violence" är just att rollen passar så pass bra in i filmen och därigenom skapas dess ironi och briljans. I ett helt annan sammanhang hade den kunnat vara urusel, men tack vare Cronenbergs *medvetna val* och Hurts *medvetna skådespeleri* sätts karaktären i ett sammahang som jag gärna beskriver som harmoniskt med resten av filmen, just för att det sticker ut så mycket.
Det är farligt att börja gradera rollprestationer, eftersom det i princip är helt omöjligt. Rycker man dessutom ut dem ur sitt sammanhang blir det hela ännu mer riskabelt, eftersom man då inte har någon referensram att bedöma ifrån, och riskerar att missa harmonin mellan delarna. Nej, film är en *helhet* av sammanhängande faktorer, kalla det mise-en-scéne, audiovisuell dynamik, eller whatever, men för att något ska bedömas så måste det stå i relation till helheten - på samma sätt som den hermeneutiska cirkeln säger - eftersom vi annars inte kan förstå hur en prestation (i det här fallet) står i relation till, och fungerar längs med, filmen som helhet.
Och i relation till filmen som helhet är William Hurts roll klockren, enligt mig.
To evolve as an individual you have to think for yourself and question authority. Learn to think outside of lines and push your boundaries. Take yourself where you haven't been before.
|
|
|

|
|
Postad: 2006-01-31 20:08:31
|
|
|
 |
|
hotshot

Medlem

Online!
|
Jag kan i princip hålla med i allt det du säger. Jag säger inte att "man ska rycka ut en karaktär ur sitt sammanhang" Du argumenterar inte riktigt emot mig.
"Det är farligt att börja gradera rollprestationer, eftersom det i princip är helt omöjligt." Nu pratar vi om en oscarsnominering så om man inte graderar rollprestationer så blir det svårt. Man blir nominerad för "Performance by an actor in a supporting role." inte för att ens rollfigur passar så bra in i historian eller spelar en avgörande roll för filmen.
Om vi ska ta ett extremt exempel så kan man tänka sig att en person som skymta förbi i bakgrunden i 2sek gjorde detta bättre än någon annan kunde gjort och han spelade en helt avgörande roll för filmen, men jag tycker inte att en sådan prestation räcker för en oscarsnominering. Jag tycker att man måste visa upp lite mer i sin roll.
EDIT: Eller hävdar du att en roll hur lite den än kräver av en skådespelare endå kan vara värd en oscar eller att det är rollfigurens betydelse för filmen som är viktigt inte skådespelarinsatsen. ______________________________ Stupid bug! You go squish now! Out... for... a... walk... bitch. Bored Beyond Belief
|
|
Ändrat 2006-01-31 20:20:18 av hotshot
|

|
|
Postad: 2006-01-31 21:40:56
|
|
|
 |
|
JLI

Medlem

|
"Men mitt problem med oscarsnomineringen och det jag mest syftade på med endimensionell var inte huruvida karaktären passade in i filmen eller vad karaktären gjorde för filmen, utan just att hans roll kändes för liten och för enkel att spela för att förtjäna en sådan belöning."
Jag upplevde i alla fall ovanstående som att du väger den ensamma skådespelarprestationer över dess sammanhang. Därför menar jag att prestationen inte bara är skådespeleriet i sig, utan att det också är sammanhanget det placerats i.
"Man blir nominerad för "Performance by an actor in a supporting role." inte för att ens rollfigur passar så bra in i historian eller spelar en avgörande roll för filmen."
Där säger du det dessutom igen. Det jag menar är att man inte kan se på skådespeleri som enbart en roll, utan man måste sätta det i sitt sammanhang - det vill säga filmen. Därför att skådespeleri i sig är beroende av det runtomkring i den meningen att det bestämmer hur skådespeleriet ter sig och är logiskt. Därför tycker jag visst att du rycker saker ur sitt sammanhang om du påstår att en skådespelares agerande i relation till historien inte är viktigt.
"Om vi ska ta ett extremt exempel så kan man tänka sig att en person som skymta förbi i bakgrunden i 2sek gjorde detta bättre än någon annan kunde gjort och han spelade en helt avgörande roll för filmen, men jag tycker inte att en sådan prestation räcker för en oscarsnominering. Jag tycker att man måste visa upp lite mer i sin roll."
Nu pratar du om betydligt mer abstrakta fall och jag tror att du, liksom jag, vet att det inte säger mycket. Sen handlar det inte om huruvida karaktären spelar en avgörande roll för filmen, utan *hur* han spelar sin roll i relation till filmen i övrigt. Återigen, ett sammanhang mellan del och helhet.
|
|
Ändrat 2006-01-31 21:41:27 av JLI
|

|
|
Postad: 2006-02-01 00:27:28
|
|
|
 |
|
hotshot

Medlem

Online!
|
Jag tror du misförstår mig.
Jag påstår aldrig "att en skådespelares agerande i relation till historien inte är viktigt." Självfallet är det jätteviktigt.
Jag hävdar heller inte att "prestationen inte bara är skådespeleriet i sig, utan att det också är sammanhanget det placerats i."
Jag förklarar mig säkert otydligt, men tyvärr så vet jag inte om jag kan förklara min invänding tydligare än i det "abstrakta" exemplet. Jag tycker helt enkelt inte att man får se tillräkligt med skådespeleri från Hurts sida för att det ska räcka till en nominering.
Men nu orkar jag inte diskutera den frågan, så vi får väl ha olika åsikter(om vi har det).
______________________________ Stupid bug! You go squish now! Out... for... a... walk... bitch. Bored Beyond Belief
|
|
Ändrat 2006-02-01 00:29:31 av hotshot
|

|
|
Postad: 2006-02-01 00:41:06
|
|
|
 |
|
Walentine

Medlem

|
Är det bara jag som inte tror att Brokeback kommer vinna för bästa film. (den är helt klart värd en seger) Jag tippar på Bästa regi och så får nån annan bästa film. Känns som att filmen är för "vågad" för att ta hem det finaste priset.
Fast jag kan ha fel, och jag hoppas jag har det
|
|
|

|
|
Postad: 2006-02-01 07:46:38
|
|
|
 |
|
Verbal

Medlem

|
Utan att ha sett alla de nominerade filmerna så har jag några favoriter - som mycket bygger på känslan snarare än vetskap. Givetvis hoppas jag på min favorit Philip Seymour Hoffman (inte sett filmen), sen skulle det vara kul om Giamati fick en tröst-oscar för att han inte fick någon för Sideways/American Splendor (tycker dock inte att han är överdrivet bra i Cinderella man!?). Alternativ biroll är givetvis Gyllenhaal - men den filmen har jag inte heller sett så.......
Edit - glömde ju min favvo bland Dokumentärerna - Pingvinmarschen! Har iofs inte sett någon av de övriga dok men pingvinerna är mycket bra! Edit 2 - saknas inte bröderna Dardennes Baggebelönade L'Enfant bland det icke engelskspråkiga? Jag har iofs inte sett den - men har hört mycket bra om den, men.......
______________________________________________ " - Verbal?" " - Roger really, people say I talk to much!"
|
|
Ändrat 2006-02-01 07:57:04 av Verbal
|

|
|
Postad: 2006-02-01 08:24:27
|
|
|
 |
|
Namtrac

Medlem

Online!
|
I stort väldigt väntade nomineringar. Fast några överraskningar som vanligt. Trodde inte Dillon skulle haffa en nominering för Crash, men jag är glad att han gjorde det.
Att Knightley nominerades får ses som en stor överraskning.
Giamattis nominering är en tröstnominering.
Fint att Rachel Weisz finns med i kvinnliga biroll, men jag skulle bli mycket förvånad om inte Amy Adams inte vinner den med tanke med de hyllningar hon fått för Junebug. _________________________________________________________________________
- Marge, it takes two to lie. One to lie and one to listen.
|
|
|

|
|
Postad: 2006-02-01 09:29:20
|
|
|
 |
|
franken

Medarbetare

|
Namtrac - Rachel Weisz fick både en Golden Globe och en SAG Award för bästa kvinnliga biroll. I den sistnämnda slog hon dessutom Amy Adams. Detta borde innebära att hon även har en bra chans att få en Oscar. Det är bara att hålla tummarna
edit
Om du nu verkligen tror på Amy Adams har hon ett tilltalande odds på diverse internetsidor
|
|
Ändrat 2006-02-01 11:13:06 av franken
|

|
|
Postad: 2006-02-01 15:12:37
|
|
|
 |
|
qanden

Medlem

|
Kul ändå att Darwin's Nightmare vart nominerad till bästa dokumentär, även om oscarsstatyetten redan är given till March of the Penguense.
hotshot jag var ganska säker på att det skulle bli fem filmer i bästa animerade film, så stort utbudet nu börjar bli på den fronten, och sammanlagt var det väll fem data-animerade filmer som inte blev nominerade:
Robots Madagascar Chicken Little Valiant Hoodwinked
tycker nog att det är rätt kul ändå, så nästa år kan vi ju hoppas på den dansk-franska Asterix-filmen från studion bakom Torkel i Knipa
|
|
|

|
|
Postad: 2006-02-01 16:02:29
|
|
|
 |
|
hotshot

Medlem

Online!
|
qanden: Jag visste väl att jag glömt några.
Fast Hoodwinked är jag skeptisk till då datum för wide release var 13 Januari. Den måste ju gå upp på rätt ställen i USA före sista december för att kunna vara med i år. Chicken Little och Valiant har sågats rätt bra i USA, så de har nog inte ansets som Oscarsmaterial.
Min undran angående ditt tidigare inlägg var mer utifrån om du tyckte att det var någon av de tre som blev nominerad som borde bytts ut. Fast visst om de hade nominerat 5st så hade de säkert kunnat klämma in en datoranimerad också. ______________________________ Stupid bug! You go squish now! Out... for... a... walk... bitch. Bored Beyond Belief
|
|
|

|
|
Postad: 2006-02-01 17:20:55
|
|
|
 |
|
Blade Runner

Medlem

|
citat: Är det bara jag som inte tror att Brokeback kommer vinna för bästa film. (den är helt klart värd en seger) Jag tippar på Bästa regi och så får nån annan bästa film. Känns som att filmen är för "vågad" för att ta hem det finaste priset.
Jag tror definitivt att Brokeback Mountain vinner för Bästa Film.
|
|
|

|
|
Postad: 2006-02-01 17:41:35
|
|
|
 |
|
Walentine

Medlem

|
Jag hoppas du har rätt
åååh va bra den är!
|
|
Ändrat 2006-02-01 17:54:01 av Walentine
|

|
|
Postad: 2006-02-01 17:59:25
|
|
|
 |
|
Namtrac

Medlem

Online!
|
franken:
Jajamän, jag vet att Weisz vunnit en hel del på senare tid. Jag vet även att hon kommer att vara favorit till att ta hem priset. Men att vara favorit betyder inte alltid att man får priset.
"Mycket förvånad" var ett dåligt ordval av mig då det givetvis inte är någon skräll om Weisz vinner. However så tror jag att Adams kammar hem priset faktiskt. Weisz har fått fin kritik, men de hyllningar jag sett till Adams tror jag har fångat röstarnas öra, främst genom Roger Eberts ständiga tjat om Junebug och Adams under en längre tid nu. 
Kanske skulle lägga ett litet bet på Adams. 
|

|
|
Postad: 2006-02-01 19:05:40
|
|
|
 |
|
purgatory

Medlem

|
walentine>>
är du ironisk eller??
|
|
|

|
|
Postad: 2006-02-01 21:32:20
|
|
|
 |
|
eLGee

Medlem

|
Jag tror inte att Walle är ironisk, han älskar verkligen den filmen. 
Now press "Execute"!
|
|
|

|
|
Postad: 2006-02-01 21:45:43
|
|
|
 |
|
parantes

Medlem

|
Blade Runner >> Sin City för foto? Näää... begränsat stillastående foto där det märks för tydligt hur greenscreen begränsar rörelse med kameran, när ska vi få se spännande foto när greenscreen används?? (Förutom LOTR då förstås.)
|
|
|

|
|
Postad: 2006-02-01 22:16:31
|
|
|
 |
|
Joakim!

Medlem

|
parantes - Sin City har ju sjukt bra foto IMHO, bara älskar första utzoomningen i början och när man ser Dwight köra efter Jacke Boy och Co. 
Revenge is a dish best served cold - Kill Bill
|
|
|

|
|
Postad: 2006-02-02 12:59:31
|
|
|
 |
|
qanden

Medlem

|
hotshot
Jag hade nog också varit tveksam beträffande Hoodwinked om den inte var så att den stod med på listan över dom animerade filmer som kunde bli nominerade, finns på sida två i den här tråden tror jag.
Och nej, jag skulle absolut inte vilja byta ut någon av dom nominerade, älskar stopmotion...
|
|
|

|
|
Postad: 2006-02-02 16:27:38
|
|
|
 |
|
Verbal

Medlem

|
Kom på en favorit till - författaren Larry McMurtry har ju skrivit manus till Brokeback, ruskigt bra författare (men det är inte hans egen bok väl?) som dessutom är far till en av min favvorockare James McMurtry! Men det är bara på känsla - ingen som helst vetskap.
______________________________________________ " - Verbal?" " - Roger really, people say I talk to much!"
|
|
|

|
|
Postad: 2006-02-07 22:26:28
|
|
|
 |
|
Thomas

Medlem

Online!
|
Varken SVT eller TV4 kommer visa Oscarsgalan.
|
|
|

|
|
Postad: 2006-02-07 23:05:18
|
|
|
 |
|
christian

Medlem

|
Det var ju fruktansvärda nyheter - måste genast kolla med SVT om varför! 
Mvh Christian Magdu, dvdforum.nu / spelforum.nu Skådespelare - Officiell hemsida
|
|
|

|
|
Postad: 2006-02-07 23:14:34
|
|
|
 |
|
Thomas

Medlem

Online!
|
Mycket evenmang under året. OS, Fotbolls-VM och Friidrotts-EM tex... Så de har prioriterat bort Oscarsgalan i år.
Jag förstår dom.... men det är ju enooooooooormt trist att missa galan. Började bli en tradition.
|
|
Ändrat 2006-02-07 23:15:14 av Thomas
|

|
|
Postad: 2006-02-07 23:33:33
|
|
|
 |
|
Walentine

Medlem

|
Synd att det där jävla företaget inte tänkt att alla människor på jorden INTE är intresserade av sport och sånt.
Måste dom ställa in allt???
Puckon!
|
|
Ändrat 2006-02-07 23:35:07 av Walentine
|

|
|
Postad: 2006-02-08 00:39:55
|
|
|
 |
|
Richie

Medlem

|
Va???
Det kan inte vara sant! Är dom helt dumma i huvudet eller?
|
|
|

|
|
Postad: 2006-02-08 08:58:37
|
|
|
 |
|
eLGee

Medlem

|
Tydligen. 
Now press "Execute"!
|
|
|

|
|
Postad: 2006-02-08 09:03:33
|
|
|
 |
|
qanden

Medlem

|
Nämen va fan....? Finns det ingen annan, icke-svensk, kanal som sänder den?
|
|
|

|
|
Postad: 2006-02-08 09:06:46
|
|
|
 |
|
ColinZeal

Medlem

|
Vad i h-lvete? Nån som vet ifall E! kommer visa den då? Vill inte missa den första galan sen 1992! *grrrrr*
Niko _____________________________ Speed readers will already know this joke isn't funny.
|
|
|

|
|
Postad: 2006-02-08 10:34:54
|
|
|
 |
|
Tobbee

Medlem

|
Men, men....men hallå! va? va?

Finns det något officiellt om detta att det verkligen inte kommer visas? ____________________________________________________________________ Darla: Shh. Sh. That wasn't Angel. Darla: Wasn't Angelus either. Angel, Redefintion, 02x11
Mina DVD Filmer
|
|
|

|
|
Postad: 2006-02-08 10:39:53
|
|
|
 |
|
Teo

Medlem

|
Hur kan dom prioritera alla sportevenemang? Har för mig att dom gör uppehåll på nån populär serie pga av dessa sportevenemang också. Är inte poängen med den statliga tv:n att den demokratiskt ska rikta sig till alla målgrupper, inte bara en? Det är så klart extra irriterande när man inte är det minsta intresserad av sport.
/Teo
|
|
Ändrat 2006-02-08 10:40:52 av Teo
|

|
|
Postad: 2006-02-08 11:52:26
|
|
|
 |
|
Patsa

Medlem

|
Finns ju inget "svenskintresse" med Oscargalan i år, vilket SVT tidigare varit helt fixerade vid.
|
|
Ändrat 2006-02-08 11:52:49 av Patsa
|

|
|
Postad: 2006-02-08 12:05:30
|
|
|
 |
|
Jokkoman

Medlem

Online!
|
Tycker iaf att alla borde dra iväg ett mail, eller ringa till SVT och visa sin ståndpunkt. Tycker det är förkastligt att de bara satsar på spört i år.
Men vad vet jag...
|
|
|

|
|
Postad: 2006-02-08 12:30:52
|
|
|
 |
|
Jokkoman

Medlem

Online!
|
Drog iväg ett mail till svt, och jag måste säga att de svarade nedrans fort ändå.
"Hejsan. Det har börjat florera rykten om att SVT i år har valt att avstå från att visa Oscarsgalan. Detta är något som jag och alla mina filmkamrater hoppas förblir ett rykte och att detta helt saknar substans. Anledningen till detta skulle vara alla de sportevengemang som SVT i år satsar på. Detta är helt ok, SVT får lägga pengar på vad de anser vara rimligt i rådande situation, då det i år är många stora idrottshändelser. Men om detta får till följd att man avstår från andra delar, tidigare har det nämnts att det inte blir något sommartorp till följd av detta, och som det nu ser ut har ni valt att även lyfta bort Oscarsgalan från tablån. Alla vi som inte är intresserade av sport, vad får vi ut av våran "fria television" för de 5kr vi betalar dagligen. Nej jag hoppas att ni ser över detta och även i år sänder denna fantastiska gala.
MVH Joakim Wahlberg"
varpå jag fick till svar:
"Hej, Joakim och tack för ditt mejl.
Det stämmer att SVT inte sänder Oscarsgalan i år. Programansvariga har valt att priotera andra program. Och ska vi vara ärliga finns det fler program än sport i SVT.
mvh /Peter
-------------------------------------- Peter Larsson bitr. SVT-ombudsman svt-ombudsmannen@svt.se 08 - 784 30 00"
någon mer än jag som vill ringa Peter Larsson 
Men vad vet jag...
|
|
|

|
|
Postad: 2006-02-08 12:51:24
|
|
|
 |
|
eLGee

Medlem

|
Även jag skickade ett mail precis, bara för att få upp statistiken lite. Om de får mail från DVDforums 20 000 medlemmar så bör vi få någon form av officiell klagan. 
Now press "Execute"!
|
|
|

|
|
Postad: 2006-02-08 13:01:34
|
|
|
 |
|
Jokkoman

Medlem

Online!
|
Jo jag tror också de borde påverkas om varenda jävel drog iväg ett mail.
Men vad vet jag...
|
|
|
459 svar och 17682 visningar sedan 2005-08-12 16:18:53
|
Sidor:
1 2 3 [4] 5 6 7 8 ...12
|
|
|
|
Aktivitet: 0 medlem(mar) varav 0 anonym(a) samt 48 gäst(er)
|
|