Mediaprovider scandinavia AB
   Nyhetsbrev   Annonsera     
RSS feed

Allmänna riktlinjer
Riktlinjer för DVD & övrig hårdvara
sök i forumet! Sök | Hjälp | Regler | Logga in
Posta ett svar!

Centrum Gemini 330 med DIVX några erfarenheter ?
  Sidor: [1] 2 3 4 5 ...41

Nytt inlägg sedan ditt senaste besök Ändra   
Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-04 09:15:31 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
fusion

Medlem

9,8

Någon här som prövat den nya Centrum Gemini 330 spelaren som klarar DIVX 3.x o framåt inklusive Xvid den säljs för 1195:- på netonet.se ?

Funkar DIVX och XVID bra på denna spelare alltså inget hack i bilden klarar den olika ljudformat som till exempel ogg vorbis eller wma.

Låter spelaren mycket tex i början av en dvd skiva som tex Eltax dv-100 som är likvärdig med centrum gemini 200.

Har den stöd för fler tecken än 11 när man ska spela mp3 låtar ?

Vill även höra om andra för och nackdelar när det gäller denna spelare.

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-04 10:07:34 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
erbuk

Medlem

8,4

De har ju inte börjat leverera spelaren ännu så det blir nog svårt att hitta någon som verkligen har provat den. Men jag är minst lika nyfiken som du

Den var ju för övrigt anständigt snygg också till skillnad från de flesta divx-spelare som jag har sett hittils (Kiss-spelarna är ju t ex bedrövlig fula).
Ändrat 2003-10-04 10:09:07 av erbuk

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-04 19:16:32 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
mirre

Medlem

8,4

Har Centrum nån hemsida kunde inte hitta någon.

Redan nu kan man lugnt säga att den inte kommer klara divX 3.11 fullt ut, ingen dvd spelare gör det, inte än så länge.

DivX som har använt GMC och Q-Pel i encodningen kommer inte funka, inte för jag vet vad det är jag har bara läst att de kräver för mycket processorkraft för att det ska gå så om någon har nån kunskap om vad det är får den gärna förklara för mig.

LiteON LVD-2001 verkar för tillfället vara bäst, och mycke av det beror pga att de släpper nu firmware och arbetar hela tiden på att förbättra sin produkt jag har bland annat läst att i nästa firmware som kommer så kommer där finnas stöd för .srt alltså subtitles.
http://www.kitsapcomputers.com/lvd2001.htm

Är det nåt som Centrum kommer att göra? Släppa nya firmware? För där är inte en chans att den funkar fullt ut.

Philips 737 ska bland annat ha problem med AR när man spelar upp divx/xvid.

Nån som vet om den bygger på samma chip som LiteON LVD-2001?

Har massor med frågor, hoppas nån köper den och kan ge oss en ordentlig Recension.

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-04 19:25:08 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
erbuk

Medlem

8,4

Nej, Centrum är ju bara ett märke som netonnet klistrar på burkar från oem-tillverkare. Den kan mycket väl komma från t ex Lite-on men det återstår att se. Lite synd att de inte skriver vilket chipset den använder. I så fall hade man kunnat lista ut ungefär hur bra eller dåligt den fungerar.

Mitt finger ligger och trycker mot beställ-knappen. Jag behöver en billig dvd-spelare till sommarstugan och eftersom den här inte kostar mycket mer än en utan DivX-uppspelning så ligger den bra till oavsett om det är problem med vissa codecs och finesser. Jag får ju i allfall en spelare som klarar DVD (får man väl hoppas). Men jag väntar nog trots allt någon månad, det är många som vill ha mina pengar just nu

På tal om chipset så läste jag i ett nyhetsbrev om halvledarbranchen (digitimes) som jag prenumererar på att priserna på rena dvd-chipset nu har gått ner till en nivå som gör att det knappt lönar sig att tillverka dem. Därför håller alla tillverkare på att lansera chipset som även klarar mpeg-4 som de kan få lite bättre betalt för. Jag är, precis som jag skrev i en annan tråd för ett tag sedan, helt övertygad om att de allra flesta dvd-spelare kommer att klara mpeg-4 inom ett år. Det blir lika självklart som mp3 och jpeg.
Ändrat 2003-10-04 19:48:47 av erbuk

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-04 21:07:54 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
mirre

Medlem

8,4

Visst är det så, man kan ju hoppas att de till HDDVD väljer mpeg4 som codec också.

Angående spelaren så blev jag jävligt sugen på den.
På dvd uppspelning kan den väl inte vara sämre än min nuvarande Pioneer DV-350.

Men några finesser jag kräver att den klarar:

MP3-DVD (vilket inte är nån standard utan bara mp3or på en dvdr)

Uppspelning av .mpg filer som är kodade i vcd eller svcd standarden på en dvdr helst ska man kunna blanda vcd, svcd och divx filer på en dvdr.

Ändrat 2003-10-04 23:03:35 av mirre

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-04 21:35:43 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
junkan

Medlem

7,2

Om den är som de andra lågprisade DVD jag sett så är den rejält mycket sämre än din Pioneer och då menar väldigt mycket sämre.

Men eftersom jag inte sett den i drift så kan man ju inte vara säker...

Det som förvånar mig lite är att så många köper de här billiga spelarna när det bara skiljer 300-400 upp till Sony/Pioneer/etc.
Om de som bara sett bilden på dessa billiga spelare (Eltax/centrum/euroline/etc) skulle se bilden från en Sony/Pioneer sida vid sida så tror jag inte någon skulle tveka, om man nu inte skall köra den mot ngn gammal 14":are.

Jag skulle nog vänta till Philips har släppt sin divx-spelare om man nu måste ha detta det dröjer nog bara ngn vecka till och visst kommer den vara några hundralappar dyrare men det är den säkert värd med råge...

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-05 00:11:51 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
MattiasN

Medlem

6,2

mirre: Hur vanligt är det att DVD-spelare klarar av att spela upp MP3-DVD och VCD-kodade filer på DVD? Dvs är det bara nyare DVD-spelare som klarar detta, eller?

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-05 04:07:18 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
mirre

Medlem

8,4

MattiasN
MP3-DVD brukar lite nyare spelare oftast klara.

Medans "MPEG1/2 ISO, plays MPEG1/MPEG2 files with no authoring"
Verkar vara ett lotteri som vissa klarar och vissa inte vare sig de är nya eller inte.
Så tolkar jag det efter att läst på http://www.dvdrhelp.com
Men vad man märker är att mer eller mindre alla som klarar divX klarar även det.

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-05 09:02:30 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
erbuk

Medlem

8,4

citat:
om man nu inte skall köra den mot ngn gammal 14":are.

Nu överdriver du väl ändå lite grann. Jag har i och för sig aldrig ägt någon icke märkes-dvd. Men kollar man runt på det här forumet så verkar de flesta som köpt lågprisspelare vara ganska så nöjda med kvaliteten. Samma sak om man läser tidningstester, det verkar inte vara någon större skillnad. Men ok, jag får väl ta och köpa den här och se hur det ligger till.

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-05 10:32:32 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
d98libjo

Medlem

7,6

Yes!
Köp snabbt, testa och ge en utförlig recension här

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-05 10:40:13 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
erbuk

Medlem

8,4

Jo, jag ska ta ett snack med finansministern. Men så himla snabbt blir det ju i alla fall inte. Det står att den ska börja levereras den 13 oktober vilket på elektronikåterförsäljarspråk betyder tidigast 13 november

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-05 10:54:30 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
junkan

Medlem

7,2

Jag överdriver inte speciellt mycket, i flera avseenden tycker jag att de var sämre än vanlig VHS (Gäller Eltax och Euroline).

Den här spelaren som Netonnet har finns ca 10 olika märken med samma innehåll som kostar ca 900:- till 1000:- tex denver.

Finns även ngn som har progressive scan kombinerat med i övrigt samma funktioner (inbyggd dd, divx osv)

rekommenderar: http://www.dvdrhelp.com/dvdplayers.php
Ändrat 2003-10-05 10:55:41 av junkan

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-05 12:15:34 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
erbuk

Medlem

8,4

Det låter ju bra, priserna du hittat alltså. Var hittar jag den för 900?

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-05 14:36:53 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
junkan

Medlem

7,2

Gissade de svenska priserna när de börjar säljas här.
Det jag sett Denver för är 955 danska kr på fotex i danmark.

Om inte divx är det viktiga alternativt det är mer intressant med VGA-utgång! och progressiv scan så kan man få detta för 995:-
http://www.factory-outlet.nu/show_prod.php3?prodid=490

Observera att jag absolut inte rekommederar detta, jag var på netonnets lager idag och där kan man få Pioneer 464 för 1190:- (returex) jag vet vad jag hade köpt...

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-05 15:00:46 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
erbuk

Medlem

8,4

Med andra ord samma pris som hos NetOnNet (955 DKK=1155 SEK)...

Jo, men progressive scan och vga-utgång är ju bara meningsfullt om jag har en projektor eller plasma-skärm. Och skulle jag ha det så skulle jag inte ens fundera på en spelare i den här prisklassen...

Hur som helst så är det ju möjligheten att spela upp DivX som gör att den här tråden existerar. Så att börja diskutera spelare utan DivX är ju lite off-topic.
Ändrat 2003-10-05 15:03:28 av erbuk

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-05 15:15:38 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Hookee

Visa profil!
Trackeransvarig

4,9

Mirre:
DivX som har använt GMC och Q-Pel i encodningen kommer inte funka, inte för jag vet vad det är jag har bara läst att de kräver för mycket processorkraft för att det ska gå

Pratar vi om Stationära CPU fria spelare så varken har eller kräver väl de processorkraft?
Kiss spelaren har klarat GMC sedan ? 4 månader tillbaka

Kiss släpper Firmware hela tiden... och stöd för srt samt flera andra subtitles filer har också funnits flera månader

tycker det är en mycket bra spelare som också har Progressive scan vilket Erbuk också nämner är en stor fördel om man skall använda lite bättre grejor typ projje.
flera spelare kan spela upp divx filer men det finns bara en spelare som klarat DIVX egna uppspelningskrav och därmed blivit certifierad
att den sedan bara kostar 800kr mer hos netonnet än deras egen borde göra valet givet.

"Well, Fuck Me Gently With A Chainsaw" Heather Chandler - "Heathers"

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-05 16:31:22 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
junkan

Medlem

7,2

Ja lite off-topic kanske men Denver-spelaren med divx kommer med all säkerhet att dyka upp inom kort i Sverige och priset tror jag kommer att ligga på 895-995:-

Ge-kås i ullared har ofta Denver och föregångaren till denna sålde de för 795:-
Inköpspriset för denna ligger inte högre.

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-05 16:35:16 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
junkan

Medlem

7,2

Kan ju tillägga att netonnet tar 99€ = 890kr i tyskland för Gemini 330, det säger väl lite om vad priserna kommer att hamna.

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-05 18:27:05 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
mirre

Medlem

8,4

Hookee
Men vad är det för nåt exakt vad gör de för skillnad?

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-05 19:08:01 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
erbuk

Medlem

8,4

Det ena kan nog jag svara på.

GMC förbättrar kvaliteten i scener där kameran zoomar eller panorerar. Står för Global Motion Compensaton.

QPEL använder jag aldrig och har aldrig satt mig in i vad det innebär. Jag tror mig veta ungefär men det är nog lika bra att jag låter bli att försöka förklara

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-05 21:59:09 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Hookee

Visa profil!
Trackeransvarig

4,9

svarar samma som Erbuk
Jag har inte använt Divx Pro där denna funktion finns vet bara som Erbuk säger Global motion Compensation, har för mig att släcker vissa pixlar för att få bättre flöde av bild speciellt vid panoreringar man skal kunna ställa in hur mycket också. Lättast gör du om du går till http://www.digital-digest.com/dvd/
och läser nån faq där vad det gör
tillbaka till topic så måste det väl ändå vara bättre att ha en spelare som klarar det än en som inte klarar det

"Well, Fuck Me Gently With A Chainsaw" Heather Chandler - "Heathers"

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-06 09:25:03 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
Manutd4ever

Medlem

9,7

jag va hemma hoss min morsa i helgen hon hade vart i ullared å köpt en dvd...en mark...den ser exakt ut som centrum gemini 330 ...det som skiljer va bara funktionerna på den ...men utseendemessigt så e det precis samma skal

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-06 09:41:07 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
erbuk

Medlem

8,4

Hur var bildkvaliteten då? Låg du på golvet och hånskrattade eller var den acceptabel?

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-06 18:00:26 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
mats74

Medlem

8,5

tar den DVD R och DVD RW undrar jag ... har mejlat o frågat men inte fått något svar.

det var nån som undrade om Centrum, så här står det på sajten:

Svenskt varumärke
Centrum är ett svenskt anrikt varumärke som grundades på 1920-talet och snabbt gjorde sig känt för teknisk utveckling och kvalitet. Dåvarande kungen, Gustav V, bidrog till utvecklingen av "kungaradion", som blev hela Sveriges folkradio och gav kommersiell framgång.

Hög kvalitet
Idag är Centrum vårt eget varumärke, som står för hög kvalitet till lågt pris. Utvecklingssamarbetet med stora etablerade tekniktillverkare är en garanti för kontinuerlig hög kvalitet.

Låga priser
Genom att ta bort onödiga mellanhänder, stora säljorganisationer och dyra butikslokaler har vi pressat priserna maximalt. Därför kan vi sälja kvalitetsprodukter till lägre priser.

Stort sortiment
Hos oss hittar du alltid det du söker! Från den lilla TV:n för köket till en 100 Hz WideScreenTV för den rätta hemmabiokänslan.

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-06 18:50:32 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
mirre

Medlem

8,4

Jag mailade och frågade om de verkligen kunde garantera att den klarar divx 3.11 fullt ut samt hur det blev med firmware uppdateringar och jag fick följande svar:

"Hej Mikael!

Att den ska klara det, det är den informationen vi har fått om spelaren.

Vad det gäller firmware så kommer det att komma upp på sidan när det finns uppdateringar att hämta.

Har ingen information om vilket chip den har.

Med vänliga hälsningar

Michel

NetOnNet - Kundtjänst"

Frågade tydligen efter något chip också.

Men han bekräftar att de firmwares kommer att släppas vid behov så det blev genast mer intressant.

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-06 21:06:24 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
MartinK

Medlem

4,3

rumpino: Netonnet har köpt varumärket och klistrar det på de produkter de köer av oem-tillverkare tex i Kina. Dagens prylar har ingen som helst släktskap med de äldre Centrum-produkterna även om Netonnet försöker göra sken av det. Klart att det kan finnas guldkorn men det är samma sak som Denver, Mark och liknande märken, inte producerat för bästa bild och ljud utan lägsta pris.
Jämför också priserna med netonnet.de så ser man vad produkterna egentligen kostar.

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-06 22:51:31 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
mats74

Medlem

8,5

Martin

Som jag misstänkte ... svenska prylar brukar sällan ha de lägsta priserna :-)

Ful 'marknadsföring' tycker jag.

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-08 21:41:45 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
mats74

Medlem

8,5

fick precis svar på min fråga om DVD R/RW:

"Ja denna skall klara detta!"

'skall' = gör ... till 90% säkerhet iaf

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-15 03:56:51 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
Sonic

Medlem

10,0

Nån som vet om den klarar subtitles, eller gör kanske alla dvdspelare med divxstöd det?

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-15 06:42:04 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
mirre

Medlem

8,4

Nej det gör de inte.
LiteON LVD-2001 kommer få stöd för detta i nästa firmware uppgradering.

Ingen som testat denna än?

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-15 08:45:12 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Arnold

Medlem i Klubb DVD
Medlem

2,5

Någon som kan kommentera lite om ljud- och bildkvalitet på denna spelare? DIVX och liknande är helt ointressant. Denna ska gå som ren DVD-spelare. Den är till en kompis som vill ha den för att den är billig och har DD-dekoder inbyggd.

Några åsikter om den?
----------------------
Who is your daddy and what does he do?

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-15 08:54:56 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
Lesabre

Medlem

4,3

Ang LiteOn spelaren så finns det en ganska bra artikel här

Mvh Lesabre
Ändrat 2003-10-15 08:56:00 av Lesabre

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-15 09:03:09 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
mats74

Medlem

8,5

Jag finner inte LiteOn 2001 hos nån svensk återförsäljare, finns det?

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-15 10:00:07 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
mirre

Medlem

8,4

rumpino
Nej det finns inte den har inte scart iheller så så länge du inte har Komponent ingång på din tv får du köra S-Video.

Kan tipsa om denna butik
http://www.computeruniverse.net

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-15 10:08:30 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
mats74

Medlem

8,5

okej, det lät struligt, tack för svar!

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-15 10:16:46 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
erbuk

Medlem

8,4

citat:
har inte scart iheller så så länge du inte har Komponent ingång på din tv får du köra S-Video

.. eller köpa en adapter för en femtiolapp...

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-15 10:51:26 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Joakim

Medlem

4,6

Och bara så ingen missupfattar erbuks inlägg ovan, så blir det s-video även med en Scart-adapter.

/Bergling - din spion i cyberrymden

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-15 11:22:08 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
erbuk

Medlem

8,4

Nej, varför det. Den har ju kompositutgång som man kopplar till scartadaptern.

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-15 12:12:10 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
mirre

Medlem

8,4

Jag svarade så för att oftast när man köper en DVD vill man ha Scart som klarar RGB signal men eftersom denna (LiteOn LVD-2001) endast klarar att skicka ut RGB vi komponent så använder man det näst bästa dvs S-Video utgången och givetvis använder man en scartadapter om de behövs.
Annars finns kablel till det på netonnet.se.

Att köra komposit är det sämsta alternativet.
Men om man vill det så behöver man inte köpa något eftersom det medföljer kabel och adapter för komposit.

Ändra inlägget!  Postad: 2003-10-15 12:29:24 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
erbuk

Medlem

8,4

Jo, då är vi helt överrens.

1605 svar och 216656 visningar sedan 2003-10-04 09:15:31
Sidor: [1] 2 3 4 5 ...41
Aktivitet: 0 medlem(mar) varav 0 anonym(a) samt 1 gäst(er)

dvdforum.nu Diskussioner  »  Hårdvara  »  DVD & övrig hårdvara Sök | Hjälp | Regler | Logga in
Allmänna riktlinjer
Riktlinjer för aktuell avdelning

Utskriftsversion
Tipsa en kompis om denna tråd! Skicka till kompis
Posta ett svar!

Copyright © 1999-2010