Mediaprovider scandinavia AB
   Nyhetsbrev   Annonsera     
RSS feed

Allmänna riktlinjer
Riktlinjer för Off-topic
sök i forumet! Sök | Hjälp | Regler | Logga in
Posta ett svar!

Blåsor i munnen!
  Sidor: [1] 2

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-17 14:58:45 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
connyfox

Medlem

2,9

Ok alla har väll någon gång haft dessa små vita iriterande prickar i munnen som är nått fruktansvärt irriterande.

Varför får man sådana?

en polare sa att man kan få sådana om man inte dricker mjölk, detta låter ju konstigt men kan det stämma?

Konstigt för MIG är att jag brukar få det efter att jag sovit borta, kan det vara något i min miljö som ändras?

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-17 15:14:37 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
kid-klf

Medlem

2,8

Online!

Vad säger din husläkare/vårdcentral om dina symptom/besvär?

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-17 15:19:57 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
Micke N

Medlem

4,6

Jag vet tyvärr inte varför man får dessa irriterande blåsor.
Men jag har i allafall hittat en lösning som hjälper för mig.
Jag har helt enkelt bytt tandkräm.
Använder jag de vanliga tandkrämerna så får jag blåsor hela tiden.
Men använder jag en tandkräm som heter "Natural white" så får jag aldrig blåsor.
Har testat att gå tillbaka till Colgate, Pepsodent och andra märken men jag får blåsor direkt, bara efter nån dag.
Men börjar jag använda Natural white igen så försvinner blåsorna på en dag och dyker aldrig upp igen.
Nu låter jag säkert som försäljare men det funkar superbra för mig i allafall.
Hittade ingen annan länk än denna bild: http://www.letsfaceit.se/images/antiplack.gif
Den finns att köpa på Åhlens om någon vill testa.

/micke

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-17 15:29:05 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
connyfox

Medlem

2,9

Micke N, det du säger kan nog faktiskt stämma. för när jag sover borta så använder jag ju annan tandkräm än hemma.
Det kanske är förklaringen på det hela (får som sagt aldrig blåsor om jag inte sover borta)

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-17 15:29:23 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
F-Forward

Medlem i Klubb DVD
Medlem

4,9

Blåsorna kallas Afte. Forskare har inte lyckats komma fram till varför man får dem, med det beräknas att 15% av befolkningen har Afte.

För mig så komemr ofta blåsorna när jag har dåligt immunförsvar, vid förkylning och sånt.

Det finns en salva som heter Kenacort-T Munhålspasta som både lindrar besvären och gör att blåsorna läker lite snabbare. Jäkligt jobbigt att gå runt med sånt klet i munnen bara

Som Micke N nämner så kan det hjälpa att byta tandkräm. En lindrig tandkräm som brukra rekommenderas är Zendium.

Tommy Madjar, dvdforum.nu

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-17 15:44:10 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
lasi

Medlem

2,3

Stress har jag märkt vara en bidragande orssak för mig, tror också på tandkrämsvarianten.

As far back as I remember, my memories have been marked by smells and lights…

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-17 16:12:41 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
dayisdone

Moderator

6,8

Har faktiskt aldrig tänkt på att det kan ha med tandkräm att göra det där. Då var jag en visdom rikare även idag.

Min taktik har annars alltid varit att försöka spöa blåsorna så mycket det bara går. Bita på dom eller nypa sönder dom med pincett. Känns iaf som att de försvinner fortare då, men det kan vara inbilling också.

/Erik
vacancy

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-17 16:23:46 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Willborg

Medlem

4,9

Fick ett tips av en släkting om detta för länge sedan. Han åt en halv knäckeskiva med honung på varje morgon och medan han gjorde det hade han aldrig några blåsor. Kanske kan vara värt att pröva?

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-17 16:29:04 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
Ades

Medlem

6,0

Jag fick sådana blåsor ofta då jag borstade med en Eltandborste.. men det verkar vara tandkrämen det berodde på enligt er.. :>

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-17 16:35:24 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
^ZerOne^

Medlem i Klubb DVD
Medlem

5,0

Oh, kan detta vara samma sak som jag får ibland men inte är det blåsor.
Det snarare är som om det bildas en hålighet, som är vit, typ som om det vore ett yttre dött lager.
Brukade få det i samband med att jag höll på att bli förkyld och så (har ett sjuhelvetes immunförvar så det brukar aldrig riktigt bryta ut)
Men nu på senaste tid har det varit mer av det, och faktiskt har jag sen några månader tillbaka bytt tandkräm till en av samma märke fast mot tandsten. (tandläkarens order)
Dock upplever jag det nästan som lindrande att ha tandkräm på som salva.

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-17 16:45:16 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
chapyl

Medlem

5,3

Är det inte just detta som t o m är vetenskapligt bevisat kan bero på kvicksilveröverkänslighet (som om inte alla skulle ha det). Jag kan ha förväxlat det med något annat symtom.

Men jag vet att det finns vissa symtom som länge ansetts bero på någon form av överkänslighet mot kvicksilver.

Charles Pylad ::: www.pylad.se
Ändrat 2004-03-17 16:49:58 av chapyl

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-17 17:09:53 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Zeal

Medlem

3,4

För mig är sömn en riktigt bra medicin.

De brukar ofta komma i samband med stress och när man är lite hängig, halvförkyld. Men känner jag att de är på väg tar jag en sovmorgon.. sen brukar de vara borta.

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-17 17:39:28 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
biffenz

Medlem

1,7

För att lindra besvär med afte brukar jag använda " zylocain " , som är ett bedövningsmedel. bara att smörja på blåsorna. helt kanon.

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-17 17:42:15 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
Okänt

Borttagen

Okänt!

Brukar de inte kallas förkylningsblåsor ibland? Har jag hört iaf... Får de sällan men det händer, kan inte se nåt mönster...

Ang honung så är det ju massa antioxidanter i det så kanske var det bara att c-vitaminerna fixade det på nå vis...

AI

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-17 18:32:35 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Le Tigra

Medlem

1,9

Rabies...

"I do not regret the things I have done, but those I did not do. "

Rory Cochrane som "Lucas" i Empire Records

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-17 18:36:54 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
dita

Medlem

1,1

min pojkvän brukar få sådana! Det är inte som blåsor, de är platta och vita och han säger att de gör jätteont. Han får svårt att äta och prata när han har sånt för att det gör så ont. Finns det inget sätt att bota det på, för gott?

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-17 18:47:33 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
aikelo

Medlem

4,5

De gånger jag har haft blåsor i munnen har jag
använt ascoxal, det är recceptfritt på apoteket.
Saxat frånhttp://www.fass.se:

Verkningssätt
Ascoxal är ett munvårdsmedel som motverkar bakterier, svamp och virus. Ascoxal har också slemlösande effekt.

Användningsområde
Ascoxal är ett munvårdsmedel som används för att förebygga inflammationer i tandköttet. Ascoxal används också som komplement till normal munhygien.

Skall inte användas
om du är överkänslig för de aktiva innehållsämnena eller något av de övriga innehållsämnena.

Försiktighet
Ascoxal bör inte användas för långtidsbehandling. En behandlingsperiod motsvarar normalt högst 2 veckor.
Du bör inte använda Ascoxal om du röker eller snusar, eftersom Ascoxal kan förstärka de skadliga ämnena i tobak.

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-17 19:12:13 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
connyfox

Medlem

2,9

DITA : jo men det är samma som jag och antagligen alla andra här i tråden talar om, vita och platta.

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-17 22:36:29 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
htiawe

Medlem

4,5

Jo, förkylningsblåsor eller "blemmor" som man kallar dom här..

- webbie

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-17 22:36:49 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Tobbee

Medlem

5,7

Jag har stora problem med sådana här blåsor. Får ofta det i samband med förkylning eller sår i munnen. Var hos tandläkaren en gång samtidigt som jag hade en och frågade då vad man kunde göra. Han svar var att det finns inte så mycket att göra, mer än lindrande salver av den typen som har nämnts här.

Mina är även väldigt sega, 2-3 veckor innan dem går bort. Blir dessutom väldigt stora. Uppmot en 5 mm i diameter, men känns dock ännu större.

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-18 02:31:36 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
connyfox

Medlem

2,9

Vem sjuttan var det som tyckte tandkräm var lindrande mot dessa?

Du är totalt galen det svir o har sig som sjutton

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-18 02:50:56 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
^ZerOne^

Medlem i Klubb DVD
Medlem

5,0

Jag?

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-18 09:01:20 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
Znow

Medlem i Klubb DVD
Medlem

3,9

Verkar kunna uppkomma av flera olika saker. Båda jag och min ena bror får liknande blåsor om vi äter färska tomater. Alltså en typ av allergi.

Som tur är gäller det bara färska/obehandlade tomater. Så tomater på pizzor, varma smörgåsar med mera går utmärkt att mummsa på.

// Znow

"Det är inte lätt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst."

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-18 12:06:56 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
3ric

Medlem

6,2

Det verkar vara två olika saker folk pratar om, det ena är små runda vita förkylningsblåsor som inte gör ont, och det andra är "afte" som gör skitont när du äter. Det är inte samma sak.

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-18 12:28:59 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
htiawe

Medlem

4,5

Mina förkylningsblåsor gör då ont så fort jag äter, pratar, tar vid dom eller ens tänker på dom och dom uppstår endast när jag är förkyld, som nu.

- webbie

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-18 13:06:28 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
milla79

Medlem

2,0

Jag är allergisk mot kiwi, tungan svullnar upp lite och jag får massa utslag som kliar som ... Samma gäller vissa tomater, inte alla. Vet inte varför det är skillnad mellan olika tomater.

Däremot så får jag "blåser" i munnen när jag äter vissa lagrade ostar. Det kliar så mycket att man håller på att bli galen, men då mest i tandköttet, konstigt tycker jag.

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-18 15:25:18 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Satsujin

Medlem

4,7

citat:
min pojkvän brukar få sådana! Det är inte som blåsor, de är platta och vita och han säger att de gör jätteont. Han får svårt att äta och prata när han har sånt för att det gör så ont. Finns det inget sätt att bota det på, för gott?
Jag har fått exakt en sån här innanför underläppen så den ligger och skaver mot tandköttet. Kan någon tala om för mig hur lång tid det tar för skiten att försvinna? Jag tar snart livet av mig!

--
"Miss Edith speaks out of turn. She's a bad example, and will have no cakes today. Shhh."

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-18 15:55:27 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
Micke N

Medlem

4,6

Mina blåsor är också av typen vita fördjupningar som svider så man blir tokig.
Hos mig dök de upp både på tungan, tandkött, läppar m.m.
Jag har alltid trott att detta var samma sak som förkylningsblåsor eftersom de uppkommer oftare i samband med sjukdom.
Jag vill återigen påpeka att jag har blivit av med dessa helt och hållet efter att jag bytt tandkräm.
Det kommer kanske inte funka för alla men det kan vara värt att testa.

/micke

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-18 17:15:20 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
connyfox

Medlem

2,9

Hmm lustigt, igår tog jag som ni kanske läste en klick tandkräm på blåsan och hade där i kanske en halvtimme. Idag är blåsan borta! testa det, visst svir det o har sig men det kan det vara värt!

Om det nu inte bara var ett sammanträffande dvs

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-18 20:34:21 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
dita

Medlem

1,1

kan sådana där blåsor smittas? Om min pojkvän har det och vi kysser varandra... fast det vore ju iofs plågsamt för honom så chansen är inte så stor Förresten så brukar han ta på tea tree olja på dom. Han tycker tydligen att det funkar, men det kan ju inte vara gott!
Ändrat 2004-03-18 20:39:48 av dita

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-18 21:06:22 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
^ZerOne^

Medlem i Klubb DVD
Medlem

5,0

connyfox> Läkande har jag aldrig upplevt det som utan bara lindrande.

Dita> Jag har inte lyckas smitta någon hittils, så det är nog ingen fara.

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-19 12:43:35 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
¿prodigy¿

Medlem

6,7

Jag har haft Afte hela livet och "kratrarna" har dykt upp någon gång varje månad eller oftare...

De tar oftast 2 veckor innan de är helt borta. De har funnits på tunga insidan av läpparna och på kinderna och de gör fruktansvärt ont. Får man en på tungan som är ca 5mm stor så kan man räkna med att man i knappt inte kan äta och prata på en vecka.

Jag har varit hos flera läkare/tandläkare utan att de kunnat säga vad detta var...har fått tips om bedövningsmedel och en mängd olika medel som inte har hjälpt. Har även funderat på om det har varit allergier då jag oftare fick Afte om jag åkte hem till mina förädrar än hemma.

Oftast håller man munnen stängd så pass hårt i några dagar (pga av smärtan då man rör munnen) så man får värk i käken.

För ca två år sedan när jag säkte efter detta problem på internet såg jag att det var Afte jag hade. Där stog det att dessa "kratrar" kan blossa upp pga följande:
* Man bränner sig på tex varmt kaffe
* Förkylningar/sjukdom
* Stress
* Ett ämne, som jag inte kommer ihåg namnet på, som finns i "vanlig" tandkräm. Detta ämne finns inte i tex Zendium.

Jag bytte direkt till Zendium-tandkräm och sedan dess har jag bara haft dessa kratrar ca en ggr per halvår och då har det varit i samband med en förkylning eller liknande. TANDKRÄMEN HJÄLPER!

dita: Dessa blåsor smittar inte, iaf har inte min fv märkt något då vi har varit tillsammans i 8 år (6 år med väldigt mycket "blåsor" ).

Så mitt tips till dem som fortfarande lider av kratrarna (alltså inte vanliga blåsor utan Afte) är att prova att enbart använda Zendium i ett halvår, om ni fortfarande får blåsor fundera på om ni kanske då börjar bli förkyld, om ni kan ha brännt er på tex varm dryck eller om ni har haft det stressigt på jobbet....jag tror att eran Afte försvinner!

Lycka Till!
Ändrat 2004-03-19 12:44:56 av ¿prodigy¿

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-19 13:10:44 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
dumonde

Medlem

4,3

Är det bästa medlet mot dessa förbannade blåsor. Mina brukar försvinna inom ca 48h.

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=1532&t=2240

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-19 13:25:15 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
¿prodigy¿

Medlem

6,7

Jag själv har alltid använt detta medel som bedövning innan jag skall äta eller innan jag skall sova:

Afte = Aftös Stomatit.
Ändrat 2004-03-19 13:30:14 av ¿prodigy¿

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-19 16:43:12 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
ratracer

Medlem

3,5

När jag var yngre hade jag svåra besvär med dessa afteblåsor. I princip hade jag blåsor i munnen hälften av tiden. Jag kunde inte äta godis eller tomater, och det påverkade även humöret, (kanske för att jag inte fick min godisranson). Sen några år tillbaka äter jag vitamintillskottet Llongovital, har inte haft några besvär sen dess. Skulle det nån gång komma en blåsa gör den inte ont. Finns i hälsokostaffären.

"Everyday is better than the next."

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-19 18:54:42 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
weezer

Medlem i Klubb DVD
Medlem

3,5

Sinaftil är en ny tandkräm mot Afte, enligt Tv4s nyheter idag!

Här är svaret!

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-20 01:59:52 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens tracker! Anmäl inlägget till moderator
Feldegast

Medlem

5,3

Brukar trycka dit en rejäl prilla (där det är möjligt) när jag får blemmorna, ont som fan gör det men så brukar dom försvinna rätt fort med

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-20 14:57:29 Kopiera länk till inlägget! Anmäl inlägget till moderator
Spinster Rebel

Medlem

3,2

Jag använder tandkrämen Zendium mot såna här "förkylningsblåsor" eller Afte, efter rekommendation från min tandläkare (som också brukade få blåsor). Ibland när de är extra jobbiga brukar jag ta en klick Zendium och lägga på. Det svider så in i h-vete först, men sedan är det liksom bedövat. Zendium finns också som munskölj, vilket jag också använder när blåsorna dyker upp. Förr kunde jag få riktigt stora som satt kvar i flera veckor. Nu dyker de bara upp när jag råkar bita mig eller är förkyld, och tack vare Zendium försvinner de fortare. Finns på Apoteket för den som undrar.

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-21 04:25:59 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
connyfox

Medlem

2,9

Hehe jo faktiskt, jag trodde den var borta för jag kände inget på nästan ett dygn, det var tydligen vara VÄLDIGT bedövande.

Nu merkar den dock vara borta på riktigt, men vem vet..

Ändra
Ändra inlägget!  Postad: 2004-03-22 06:57:08 Kopiera länk till inlägget! Gå till användarens galleri!    Anmäl inlägget till moderator
Drexl

Medlem i Klubb DVD
Medlem

5,8

Kan inte återkommande blåsor bero på herpes? Jag får då och då blåsor i munnen och på tungan som gör jätteont utan någon egentlig orsak. Hade inte det här problemet innan jag kysste en tjej för åtta år sedan som sedermera visade sig hade munherpes.

49 svar och 13220 visningar sedan 2004-03-17 14:58:45
Sidor: [1] 2
Aktivitet: 0 medlem(mar) varav 0 anonym(a) samt 784 gäst(er)

dvdforum.nu Diskussioner  »  Övrigt  »  Off-topic Sök | Hjälp | Regler | Logga in
Allmänna riktlinjer
Riktlinjer för aktuell avdelning

Utskriftsversion
Tipsa en kompis om denna tråd! Skicka till kompis
Posta ett svar!

Copyright © 1999-2010